Olomouc je městem, do kterého se turisté rádi vracejí. A to nejen za jejími památkami a architekturou, ale také za relaxací či odpočinkem. Devět z deseti turistů, kteří v loňském roce do Olomouce přijeli, by doporučilo její návštěvu svým přátelům a známým. Vychází to z dotazníkového šetření, které město nechalo zpracovat v průběhu minulého roku.
Známá platforma zaměřená na ubytování Booking.com v září 2022 umístila Olomouc mezi top 10 destinací pro zajímavou dovolenou v roce 2023. Turisté tu totiž najdou vše – krásnou architekturu, kulturní dědictví i skvělou gastronomii. A právě architektura a památky jsou to, za čím návštěvníci, podle průzkumu z minulého roku, jezdí do Olomouce nejčastěji. Z historických dominant vyhledávají především sloup Nejsvětější Trojice, radnici s orlojem či katedrálu svatého Václava. Oblíbeným místem jsou také městské parky i botanická zahrada. Rodiny s dětmi si většinou nenechají ujít návštěvu olomoucké zoo.
Více ubytovaných než před pandemií
Že je Olomouc stále častěji v hledáčku turistů, potvrzují i počty ubytovaných návštěvníků, které v roce 2023 poprvé překonaly čísla před covidem. Srovnáme-li turistické statistiky, pak oproti roku 2019 vzrostl loni počet ubytovaných hostů o 10 % a počet přenocování o 30 %. „Na těchto počtech se minulém roce více podíleli domácí turisté. Těch zahraničních bylo zatím o deset procent méně ve srovnání s dobou před pandemií. Ztráta se ale postupně snižuje,“ objasnila vedoucí oddělení cestovního ruchu magistrátu Lucie Bartovská.
Počet ubytovaných hostů se loni ve srovnání s rokem 2022 zvýšil o 37,4 procenta a počet přenocování dokonce o 39,9 procenta. „Pokud se podíváme podrobněji na počet přenocování, tak téměř čtyřicetiprocentní nárůst určitě povzbudil ekonomiku nejen ubytovacích zařízení,“ míní náměstek primátora pro cestovní ruch a kulturu Viktor Tichák.
Ze zahraničí míří do Olomouce nejčastěji turisté z Polska, Slovenska a Německa, dále z Rakouska, Ukrajiny, Itálie a Maďarska. Tuzemští turisté jezdí do Olomouce nejčastěji z Prahy a okolí, z Olomouckého a Moravskoslezského kraje.
Olomouc očima zahraničních novinářů
Nadstandardní zájem o Olomouc měli v uplynulém roce i zahraniční novináři, bloggeři, influenceři a youtubeři. „Ve svých zemích po návratu z Olomouce referovali odborníci na cestovní ruch z Latinské Ameriky, Jižní Koreje, Spojených států amerických, Kanady, ale i Francie, Španělska nebo Velké Británie,“ vyjmenoval náměstek primátora Viktor Tichák.
Press Tripy zahraničních novinářů byly loni zaměřeny na nejrůznější témata a cílové skupiny. „Například pozvaní novináři z Beneluxu se zaměřili na cykloturistiku, z Německa přijel zástupce blogu, který se prioritně zaměřuje na rodiny s dětmi, ze Slovenska a Francie zase na ochutnávku tvarůžků a z Británie dorazili novináři, kteří se věnují udržitelnosti a cestování vlakem,“ vyjmenovala jednotlivé položky z programu novinářů vedoucí odboru kultury a cestovního ruchu magistrátu Karin Vykydalová.
V České republice referoval o Olomouci například youtuber, bavič, moderátor, a především olomoucký rodák Lukáš Fritscher (Lukefry). Ten se do svého rodného města na chvíli vrátil a představil Olomouc svým fanouškům z pohledu turisty ve vlastním městě. „Úspěšná byla i spolupráce s Lukášem Hejlíkem, který si Olomouc vybral jako jednu ze svých zastávek při oslavách desátého výročí Gastromapy – Velká žranice,“ dodala Miloslava Šinclová z oddělení cestovního ruchu.
Na konci minulého roku se Olomouc stala také místem pro natáčení rakouské televizní stanice ORF III. Ve velkorysém dokumentu se filmaři soustředili především na období c. k. monarchie a vztah řeky Moravy k Olomouci. „Celý štáb byl nadšený pestrou kulturní nabídkou Olomouce a okolí,“ přiblížil spokojenost rakouských filmařů ředitel zahraničního zastoupení agentury CzechTourism pro Rakousko a Švýcarsko Roman Hrdina. Premiéra dokumentu je naplánována na jaro letošního roku před zahájením hlavní turistické sezony.