Zpravodajský report z Olomouckého kraje

Až 200 kilometrů v hodině. Rekonstrukce trati zvýší rychlost vlaků

Správa železnic finišuje s přípravou rekonstrukce železniční trati z Přerova do Nezamyslic, na které se v budoucnu budou vlaky díky několikamiliardové investici prohánět po dvou kolejích rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Nyní je tam položena jedna kolej, po které jezdí vlaky rychlostí nejvýše 100 kilometrů za hodinu. Rekonstrukce tohoto úseku na důležité železniční spojnici Přerova a Brna má začít v polovině příštího roku a skončit v roce 2028. Stavební práce si na trati z Přerova do Nezamyslic vyžádají několik výluk.

Rekonstrukce trati z Přerova do Nezamyslic je rozdělena do dvou úseků. Modernizace desetikilometrové části z Nezamyslic do Kojetína má stát 7,8 miliardy korun a navazující 17 kilometrů dlouhá část z Kojetína do Přerova 10,4 miliardy korun. Součástí projektu je vybudování mimoúrovňových křížení, tunelu dlouhého 747 metrů, mostů i dvou železničních zastávek v Měrovicích a Němčicích nad Hanou. V Kojetíně a Chropyni budou postaveny výpravní budovy.

Na modernizaci úseku z Nezamyslic do Kojetína by SŽ mohla podle Bocáka získat hlavní stavební povolení letos na podzim, na druhou část do března příštího roku. „Hlavní stavební práce ve výluce se předpokládají od června 2025 do prosince 2028,“ uvedl Miroslav Bocák ze Správy železnic. Výluky na této trati mají trvat od tří do pěti měsíců. Místo vlaků budou jezdit autobusy. SŽ zároveň chystá rekonstrukci výpravní budovy na nádraží v Přerově, která je nemovitou kulturní památkou. Oprava má stát 75 milionů korun. SŽ ji chce zahájit v roce 2027 a dokončit o rok později. Plán počítá s rekonstrukcí prostoru pro cestující, rekonstrukcí pracovišť, renovací fasády i odstraněním statických závad.

Kolem Přerova také povede plánovaná vysokorychlostní železniční trať Moravská brána z Prosenic do Ostravy. Využívat ji budou pouze osobní vlaky, jezdit po ní budou rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Vybudování 65 kilometrů dlouhé trati si vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Stavba má začít v roce 2026 a zabrat šest let. Experti už připravují dokumentaci vlivu této dopravní stavby na životní prostředí (EIA).

Některé samosprávy mají k projektu připomínky. Například obec Buk, kolem které vysokorychlostní trať povede, podle starosty Jaroslava Vrtělky (Za život v obci) preferuje v této části trasy variantu vybudování železničního tunelu. Obyvatelé Buku se totiž obávají hluku z provozu rychlovlaků na trati vedoucí v sousedství obce a dálnice. Projekt ale počítá se zapuštěním trati do zářezu pod úroveň terénu. Podobné technické řešení má být použito také mezi Přerovem a jeho místní částí Čekyně. Podle manažera výstavby vysokorychlostní trati Marka Pinkavy by stavba tunelu v této části Přerovska byla velmi nákladná a technicky obtížně proveditelná.

Související články

Olomoucký kraj

Obyvatelstvo Olomouckého kraje dál stárne, průměrný věk vzrostl na 43,5 roku

Obyvatelstvo Olomouckého kraje dál stárne. Jeho průměrný věk loni vzrostl na 43,5 roku, v roce 2011 činil 41,2 roku. Podíl obyvatel ve věku 65...

V Hanušovicích jezdí řidiči po novém. Rekonstrukce silnice přišla na 26 milionů korun

V Hanušovicích byla dokončena rekonstrukce silnice, která prochází centrem města. Práce začaly na jaře a byly dokončeny začátkem listopadu. Během rekonstrukce došlo k úplným...

Jak jsem se s tetováním stal policistou

Ještě nedávno, kdybyste slyšeli někoho říct tuto větu, byl by to baron Prášil anebo člověk, který s velkými obtížemi prošel přijímacím řízení k PČR a při...

Zemědělci letos v Olomouckém kraji sklidili méně obilovin i řepky

Zemědělci letos v Olomouckém kraji sklidili 540 558 tun základních obilovin, v meziročním srovnání byla sklizeň o 4,1 procent nižší. Zhruba o desetinu klesla...

Nejnovější

Tip na výlet: Vydejte se ke kaskádovému vodopadu v Paseckém Žlebu

Dnešní Tip na výlet Olomouckého Reportu zavede čtenáře k obci Paseka, jen pár kilometrů od Uničova na Olomoucku. Jde o přibližně pět metrů vysoký...

Koupí Olomouc poštu na Ladově ulici? Radní záměr schválili

Rada města Olomouce schválila na svém posledním jednání záměr koupit budovu pošty Ladova, která bude sloužit jako kancelářské prostory pro magistrát. Přesunout by se...

Běžecké tratě v Jeseníkách bude spravovat nová rolba

Běžecké stopy na Staroměstsku bude od letošní zimy upravovat nová rolba, stála 6,7 milionu korun. Podle ředitele spolku Jeseníky - Sdružení cestovního ruchu Tomáše...

Z bývalého sídla organizací vznikají nájemní byty. Rekonstrukce by mohla skončit příští zimu

Na jaře letošního roku musely různé organizace opustit Hauenschildův palác na Dolním náměstí. V něm chce olomoucký magistrát vybudovat nájemní byty a rozšířit tak portfolio...

Skatepark v Losinách rozšíří sportovní vyžití v Areálu zdraví

Velké Losiny představily nový přírůstek do svého Areálu zdraví. Je jím moderní skatepark, který osloví nejen skateboardisty, ale i koloběžkáře a další milovníky akčních...

Jak jsem se s tetováním stal policistou

Ještě nedávno, kdybyste slyšeli někoho říct tuto větu, byl by to baron Prášil anebo člověk, který s velkými obtížemi prošel přijímacím řízení k PČR a při...

Zažijte největší akci moravského podzimu! Je tu Slavnost vína

Devátý ročník Slavnosti vína promění už 22. listopadu hotel NH Collection Olomouc Congress v ráj milovníků kvalitního vína, špičkové gastronomie a dobré zábavy. „Na této již...

SOUTĚŽ: The Backbeat Beatles přivezou hity legendárních brouků. Vyhrajte vstupenky

Přední světový tribute band The Backbeat Beatles hraje původní tvorbu Beatles. Na slavnostním koncertě ve Zlíně připomene 60 let od vydání desky A Hard...