Zavedení dražšího parkovného, rozšíření parkovacích zón i prodloužení doby placeného stání. To jsou jen některé body z parkovací politiky města, která v Olomouci platí od loňského května. Její součástí je také fond mobility, do kterého měly jít veškeré peníze z parkovného.
Politici fond mobility zřídili od května loňského roku. Jedním z jeho bonusů měla být transparentnost fondu, aby si každý občan mohl snadno dohledat, že peníze vybrané za parkování ve městě, skutečně město investovalo opět do dopravy a parkování. Podle některých politiků ovšem fond dostatečně transparentní není.
„Moje výtka spočívala v tom, že ani z návrhu rozpočtu s jistotou nezjistíte, jak s těmi prostředky, které jsou vybrané do fondu mobility, město nakládá,“ řekl pro Olomoucký Report Jan Holpuch (ODS) s tím, že takto radnice neplní, co si založením fondu předsevzala. „Existuje statut fondu, kde je popsané, jakým způsobem se s prostředky nakládá, kdo o tom rozhoduje a jakým způsobem se zveřejňují případné údaje,“ informoval Holpuch, který téma nadnesl na prosincovém jednání Zastupitelstva města Olomouce.
„V samotném statutu fondu je, že správce fondu vede samostatně evidenci příjmů a výdajů fondu a bude zastupitelstvu jednou ročně předkládat samostatnou informaci za celý kalendářní rok. Zároveň bod 4 říká, že správce fondu předkládá zastupitelstvu návrhy na využití fondu na základě schválení návrhu na použití fondu pracovní skupinou,“ vysvětlil pro Olomoucký Report ekonomický náměstek Otakar Štěpán Bačák, jehož hnutí spOLečně loni na jaře fond mobility prosazovalo nejhlasitěji.
Jediné informace o příjmech a výdajích fondu mobility tak zůstávají pouze v rozpočtu města pro letošní rok. „To byl důvod, proč jsem se na to ptal. Fond byl založený až někdy na jaře a rozumím tomu, že rozpočtově se k tomu mohlo přistupovat jinak, ale od příštího roku jde o řádnou položku v rozpočtu a mělo by být úplně jasné na co peníze jdou,“ uvedl Holpuch.
„Těch 45 milionů jde na zavedení parkovací politiky. V podstatě to znamená objednávku všech tabulí, automatů, přípravu plánů pro vydávání parkovacích rezidenčních karet,… Zbývající částka se tam bude kumulovat pro investice, pro vybudování parkovacích kapacit, případně rozšíření systému,“ popsal ekonomický náměstek Otakar Štěpán Bačák pro Olomoucký Report.
Transparentní účet? To nepůjde
„Důvod, proč město fond zřídilo je, aby občanům dali transparentně najevo, jak se nakládá s příjmy, které od nich vybere z parkovného a teď od prvního ledna i z pokut. Olomoucká veřejnost má oprávněně dojem, že se tyhle příspěvky používají na jiné účely a město chtělo dát veřejnosti najevo, že peníze investuje třeba do tvorby parkovacích míst nebo do zlepšení dopravní situace, že zkrátka jdou zpátky do dopravy,“ odpověděl na dotaz Olomouckého Reportu zastupitel Jan Holpuch.
Jenže zřídit transparentní účet není tak jednoduché a jednalo se prý spíš o nešťastné vyjádření. Holpuchovu výtku ale na vědomí Bačák vzal. „V rámci projednávání na základě jeho apelace jsme slíbili, že se na to musíme podívat, protože tam byly nějaké návrhy na transparenci, ale bohužel nazvané nešťastně jako transparentní účet,“ vysvětlil pro Olomoucký Report náměstek Bačák s tím, že zavést transparentní účet není možné.
„Příjmy z fondu na transparentní účet jsou dané, to jsou například poplatky za parkování ze SMS, kde se promítají třeba SPZ čísla, takže bohužel narážíme na tyto věci. Nemluvě o tom, že desetitisíce čtyřicetikorunových smsek by nebyly zrovna transparentní,“ popsal Bačák problémy. Hrubé částky ale každý občan může podle něj sledovat měsíčně. Olomoučan je uvidí v rozklikávacím rozpočtu. „Rozklikávací rozpočet se aktualizuje každý měsíc, zobrazí se vám křivka, jak to roste, jak se fond plní,“ dodal.
Podle náměstka větší investice občané uvidí konkrétně ve výročním rozpočtu. Mezi tyto investice budou patřit finance na zhotovení nového dopravního značení, nákup monitorovacího auta, či obnova parkovacího značení na zemi. Do oprav komunikací ale peníze z fondu mobility nepůjdou. „Na opravy a údržbu komunikací tyto peníze určitě nepůjdou, ty jdou přímo z města. Z fondu by se měly platit pouze věci týkající se parkovací politiky a prioritou v tomto období je, vybudovat aspoň jednu záchytnou plochu pro dojíždějící a nadesignovat městskou hromadnou dopravu, aby byla dostupná pro ty, kdo tady zaparkují,“ nastínil Bačák jedno z konkrétních využití financí z fondu mobility.
V roce 2023 má dojít k dalšímu rozšíření parkovacích zón. Plán parkovací politiky města počítá s rozšířením placených stání i na širší centrum Olomouce a okrajové části.