U železniční vlečky v kamenolomu v Hlubočkách na Olomoucku Správa železnic (SŽ) instalovala automatickou výhybku, která umožní častější přepravu kameniva po nedaleké trati spojující Olomouc a Krnov. Díky tomu ubyde těžkých nákladních aut projíždějících Hlubočkami. V posledním čísle obecního zpravodaje Hluboček to uvedl zastupitel Lukáš Procházka. Hlubočkami ročně projede v obou směrem téměř 13 tisíc nákladních aut. Těžké soupravy naložené kamenivem poškozují místní silnici a snižují bezpečnost dopravy v obci.
„Po různých jednání se SŽ a Olomouckým krajem jsme se po šesti letech dočkali nového pomocného stavidla v lomu Hrubá Voda,“ uvedl Procházka. SŽ do nové výhybky investovala zhruba čtyři miliony korun. Výhybku lze obsluhovat z vlečky, takže pracovníkům odpadla povinnost pokaždé doručit traťový klíč až do železniční stanice Hlubočky. Podle manažera lomu Vlastimila Míčka se po modernizaci zabezpečovacího zařízení rozšířil časový prostor pro přepravu kameniva po železnici.
Díky automatické výhybce se mohou nákladní vlaky do lomu dostat častěji než v předchozích letech, kdy podíl železniční přepravy kolísal mezi sedmi a devíti procenty celkového množství kameniva, které bylo za rok vytěženo v lomu v Hlubočkách. Podle Procházky by nyní v době těžby od února do listopadu mohlo být z lomu po železnici každý měsíc odvezeno 140 vagonů s až 7000 tunami kamení, což je přibližně 30 procent objemu těžby.
Ze statistik automobilového provozu podle místostarosty Hluboček Pavla Samka vyplývá, že obcí ročně ve směru na Olomouc projede 5411 naložených nákladních souprav s nosností 30 tun a dalších 1036 naložených nákladních automobilů, které uvezou 20 tun kameniva. Prázdná auta pak jezdí v opačném směru. „Pravá část silnice je celkem v pořádku, protože kamiony jedoucí do lomu jsou prázdné. Po levé straně ale jezdí kamiony naložené až 30 tunami materiálu, takže vozovka je tam značně poškozená,“ upozornil Samek.