Olomoucká radnice dá zpracovat studii modernizace tramvajové trati z hlavního nádraží do městské části Hodolany, která je kvůli špatnému technickému stavu na hranici možného provozování. Město díky studii získá informace o technické a finanční náročnosti případné modernizace trati. Zadání studie schválila tento týden městská rada.
Ve hře je nyní celková modernizace hodolanské trati s pomocí dotace z operačního programu Doprava, v úvahu připadá oprava tramvajového svršku či pouze lokální oprava a jako krajní řešení úplné uzavření trati.
Dopravní podnik preferuje modernizaci s opravou tramvajového svršku i spodku a novými zastávkami. Modernizaci trati se stavebními úpravami radním doporučili i odborníci z magistrátu, kteří posuzovali různé varianty dílčích oprav trati či možnost jejího uzavření. Studie modernizace má obsahovat také další zásahy, které by tato investice vyvolala. Mezi ně patří například stavební úpravy nástupních ostrůvků.
Příprava opravy tramvajové trati bude podle primátora Miroslava Žbánka (ANO) složitá, protože vede po důležité dopravní tepně, jejíž uzavření zkomplikuje provoz v této části Olomouce „Přitom nemůžeme čekat na dobu, než vznikne souběžná rychlostní tangenta na Šternberk, ale životnost trati je zároveň odhadnuta jen na pět let,“ řekl Žbánek. Dopravní podnik proto musí počítat i s variantou, že by tramvaj při rekonstrukci měla konečnou u autobusového nádraží.
Tramvajová trať z hlavního nádraží vede ulicemi Hodolanská, Divišova, Pavlovická, U Podjezdu a Edisonova. Zprovozněna byla v roce 1957 a její poslední velkou rekonstrukci dopravní podnik dělal v roce 1983, takže nyní už je na konci životnosti. Částka za modernizaci a rekonstrukci by mohla podle odhadů činit 274 milionů korun, ale více než tři čtvrtiny nákladů by pokryla evropská dotace.
V případě opravy svršku, který by technickou situaci vyřešil jen na několik let, by město muselo vynaložit 194 milionů, přičemž vše by platilo ze svého rozpočtu. Aby se radnice mohla o dotaci ucházet, musí modernizaci projekčně připravit a udělat do konce roku 2028. Nebo počkat do doby, až budou známé dotační podmínky z nového programového období fondů EU po roce 2027, což by vzhledem ke stavu tramvajové trati znamenalo značné riziko, že se její technický stav ještě víc zhorší.