V příštím a přespříštím roce čeká Olomouc osm projektů, které pomohou vylepšit stezky pro cyklisty. Koncepční analytik a koordinátor cyklistické dopravy Stanislav Losert přiblížil, na co se olomoučtí cyklisté mohou těšit.
„Příští rok bychom rádi vyprázdnili zásobník projektů cyklostezek. Všechny už mají vydané stavební povolení, jen na ně nebyly doposud peníze. Je to celkem osm projektů. Šest z nich se sloučilo pod jednu hlavičku kvůli dotacím s názvem Zkvalitnění dopravní infrastruktury pro cyklisty v Olomouci a jsou to většinou malé projekty,“ uvádí Losert.
Město Olomouc se s tímto projektem účastní dotačního integrovaného regionálního operačního programu tzv. IROPu, který poskytuje dotace na zlepšení kvality života v regionech. Díky programu bude moct i Olomoucká aglomerace ITI čerpat peníze na již schválené projekty.
„V roce 2023 Olomouc čeká šest projektů. Z toho čtyři jsou menší projekty a jsou součástí Zkvalitnění dopravní infrastruktury pro cyklisty v Olomouci a dva další jsou větší samostatné projekty,“ přibližuje Losert.
„První z menších projektů řeší propojení Střední Novosadské směrem k dětskému domovu. Další projekt je v rámci drobných opatření u ulice Dělnická směrem k ulici Neředínské. Bude se tam rozšiřovat chodník na smíšenou stezku pro chodce a cyklisty, aby se přes ní cyklisté mohli lépe dostávat. V třetím projektu půjde o vybudování cyklopruhů jako pokračování stávající cyklostezky, která vede od pošty u nádraží po myší díru po ulici Jeremenkově, dál na křižovatku u Senima,“ popisuje Losert.
U čtvrtého projektu pro příští rok dojde k propojení na křižovatce u Velkomoravské a Rooseveltově směrem do ulice Skupova. Tím by došlo k integrovanému propojení cyklotrasy a cyklostezky, která vede podél Velkomoravské směrem na Střední Novosadskou a Zikovu. Celková částka za menší připravované projekty se podle Loserta vyšplhá na cca 13,3 milionu korun.
Město má velké ambice. Plány sahají až do roku 2024
„Zbývající dva větší projekty jsou jednak cyklostezka a cyklopruhy propojující ulici Kmochovu a Foerstrovu kolem parkoviště Billy, cca za 13,7 milionu korun a jednak velký projekt cyklostezky podél železniční trati Zábřeh – Olomouc od Trusovického potoka v Černovíře do místním části Štěpánova – Březců s odbočením kolem Hromova dubu přes lávku na říčce Sitce a směrem na Chomoutov. Pokud se podaří získat dotaci, tak tento poslední projekt bude rozložen do 2 let a spolupodílí se na něm další tři obce a bude jej realizovat Mikroregion Šternbersko,“ říká pro Olomoucký Report analytik dopravy. S tím, že poslední zmiňovaný projekt se pohybuje kolem 100 milionu korun.
V roce 2024 se zrealizují ještě zbývající dva projekty ze zastřešujícího projektu Zkvalitnění dopravní infrastruktury pro cyklisty v Olomouci. A to projekt dokončení cyklostezky v Holickém lese a projekt přístupu pro cyklisty do Smetanových sadů přes Tržnici a okolí se současným napojením na Bezručovy sady.