Omezení v dopravě na Velkomoravské ulici v Olomouci u Baumaxu stále trvá. Po lednové poruše mostního závěru zde Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) umístilo modulární systém, který umožňuje provoz v obou pruzích. Rychlost je v místě snížena na 50 kilometrů v hodině. Přípravy na opravu potrvají šest měsíců.
„Po výběru dodavatele došlo okamžitě k havarijnímu zajištění porušeného mostního závěru silnice I/35 v Olomouci u Baumaxu. Modulární systém za zhruba 2,1 milionu korun poslouží půl roku, kdy plánujeme dokončit přípravu kompletní opravy,“ uvedl mluvčí ŘSD Miroslav Mazal s tím, že teď probíhají práce na projektové dokumentaci.
K zjištění závady došlo v průběhu ledna. „Při pravidelné prohlídce mostu byla zjištěna totální degradace stávajícího mostního závěru s nutností okamžitého omezení rychlosti v úseku na 30 km/h. Poškozený závěr sloužil cca 35 let a nutno připomenout, že Velkomoravskou ulicí projíždí přes 38 tisíc vozidel,“ uvedl v lednu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Mazal.
Mostní závěr je konstrukční prvek mostu, který umožňuje plynulý přechod mezi mostem a navazující vozovkou. Slouží k vyrovnání pohybů mostní konstrukce způsobených teplotními změnami, zatížením provozem nebo sedáním podloží.
Na Velkomoravské došlo k tomu, že na mostním závěru, který překrývá dilatační spáru, došlo ke vzniku lomu na třetí lamele pravého jízdního pásu. „Z horní strany chybí část horního profilu lamely v délce cca 120 milimetrů. Kontrola rovněž potvrdila, že ze spodní strany jsou na úložném prahu čepy nůžkového mechanismu a zbytky úlomků nůžkového mechanismu,“ dodal mluvčí.
Při přejezdu vozidel po připojovacím a pomalém pruhu dochází k rezonanci, lamela tady vyskočí až o 30 milimetrů. Při takto provozovaném mostu nadměrně trpí a jsou dynamicky přetěžována hrncová ložiska na opěře včetně přítomnosti citelného hluku.