Úleva pro krajinu. Ministerstvo dopravy zvažuje přerovský tunel na vysokorychlostní trati
Ministerstvo dopravy se bude zabývat variantou tunelu pro vysokorychlostní železniční trať. Přerovské radnici to potvrdili zástupci na posledním jednání. Ministerstvo hodlá zpracovat technicko-krajinářskou studii, přičemž stavba by mohla začít v roce 2026.
V České republice se chystá vůbec první vysokorychlostní železniční trať. Ta by měla začínat u Brodku u Přerova a pokračovat kolem Přerova až na sever do Ostravy. „Jak ale bude vypadat, není stále jasné. Správa železnic navrhla vést koleje hlubokými zářezy v krajině, které by případně kryly ekodukty. Navržené řešení by se přitom dotklo Čekyňského a Popovického kopce, který je chráněným územím,“ uvedla za radnici Pavla Roubalíková.
Se zmiňovanými zářezy ale přerovská radnice nesouhlasila. „Rada města přijala usnesení, že trváme na původně avizované a požadované variantě tunelu, který je z našeho pohledu a z hlediska zásahu do okolního terénu pro budoucí generace nejvhodnější a nejcitlivější,“ vysvětlil náměstek primátora Tomáš Navrátil (ANO).
Na konci srpna se sešel náměstek primátora Miloslav Dohnal (ODS) s předsedou krajské ODS a poslancem Martinem Majorem a přerovský zastupitel Petr Caletka (ODS) s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS), aby řešení projednali. „Město prostřednictvím městské architektky a pracovníků odboru rozvoje navrhne podobu požadované varianty, ministerstvo dopravy či správa železnic pak zpracuje a zaplatí technicko-krajinářskou studii,“ přiblížil výsledek jednání Miloslav Dohnal. Ta by měla říci, zda se vybuduje souvislý tunel o délce přibližně dva kilometry nebo více kratších tunelů.
„Nechceme si nechat zničit krajinu vysokorychlostní tratí, která svou trasou zasáhne do místních částí Vinary, Čekyně a Předmostí. Jsem rád, že se jednání hnula správným směrem a tunelové řešení je opět ve hře,“ uzavřel primátor Přerova Petr Vrána (ANO).