Na opravu komunikací potřebujeme miliardu, říká vedoucí odboru dopravy Marek Černý

V posledních letech se Olomouc potýkala se řadou uzavírek a dopravních omezení, ať už se jednalo o stavbu protipovodňových opatření nebo stavbu tramvajové trati. Poté se začalo pracovat na odkládaných a nutných opravách. „V letošním roce bychom chtěli opravit Jeremenkovu ulici a navazující komunikace u krajského úřadu, tam je totiž vozovka v havarijním stavu,“ říká v rozhovoru pro Olomoucký Report vedoucí Odboru dopravy města Olomouce Marek Černý. 

Loni na podzim měl v Olomouci nervy na pochodu nejeden řidič, čím to bylo?

Dopravní situace v Olomouci byla v letošním roce eskalovaná tím, že zde čtyři roky probíhala výstavba protipovodňových opatření, to byl obrovský zásah do dopravy v centru města. K tomu se přidala i stavba tramvajové trati a občas například havárie na inženýrských sítích. Život města se ovšem mezitím nezastaví, stárnou silnice, tramvajové tratě i inženýrské sítě. Loni proto museli řidiči v Olomouci zvládnout opravy, které jsme odkládali čtyři roky. Konkrétně se jedná o práce na třídě Svobody nebo Aksamitově ulici. Komplikovaná dopravní situace byla taky důsledkem toho, že se tu čtyři roky nejezdilo podle pravidelného grafikonu.

Doprava se během uzavírek přesunula do jiných částí města, silnice zde čelily většímu náporu. Mohou Olomoučané teď čekat opravy v těchto místech?

Nejpalčivější opravy jsme se snažili udělat už v loňském roce. Patřila k nim křižovatka u Drápala a u tržnice. Letos bychom měli začít s rekonstrukcemi komunikací okolo krajského úřadu a dále k Pasteurově ulici, tudy totiž vedla jedna z objízdných tras kvůli stavbě protipovodňových opatření a vozovka je po dopravní zátěži hodně zvlněná. Stavební práce tak budou probíhat od okružní křižovatky pod RCO až k hotelu Clarion, tuhle akci chceme realizovat letos na jaře a měla by se stihnout během tří až čtyř týdnů. Pak se pustíme do zbytku Jeremenkovy ulice, od mostu přes Bystřici až po křižovatku Na Špici, kde budeme kromě opravy komunikace budovat i cyklistickou stezku. Obě akce však musíme koordinovat s plánovanou opravou parovodu v ulici Pasteurova, která začala už v loňském roce, ale není v režii města. Pokračovat chceme i v rekonstrukci mezi Řepčínem a Černovírem. Je ovšem potřeba vnímat, že jsme limitovaní i finančně.

Ve chvíli, kdy zavřete Jeremenkovu, tak se doprava přesune do jiných, například už opravených častí města, není to začarovaný kruh?

Je to začarovaný kruh, doprava nezmizí, ale vždycky se někam přelije. Pokud je komunikace v dobré kondici, tak se nic nestane, když se na ni provoz na tři až čtyři týdny přesune. Silnice se ale rozsypou v případě, kdy už nejsou v dobrém technickém stavu. Takovou zátěž už kvůli uzavírce na delší dobu zkrátka nezvládnou. Mnoho řidičů si myslí, že se silnice opravuje až v okamžiku, kdy je vidět, že opravu potřebuje. To je ale pozdě. Má se začít v momentě, kdy sice při prvním pohledu vypadá neporušeně, ale znaky opotřebení už tam jsou. Cesta se tak pouze zbaví vrchní vrstvy, a položí se nová a tím se zabrání vnikání vody do její konstrukce. Stojí to nejméně peněz, času, a pořád máte kvalitní komunikaci.

Kolik je rozpočet odboru dopravy na opravy?

V loňském roce jsme měli na opravy a údržbu komunikací 40 milionů korun. V rozpočtu ale musíme počítat i s tím, co děláme pod samotnou komunikací a v jejím okolí. Jde o přeložky inženýrských sítí, nové přípojky a další věci včetně zeleně. Reálně šlo tak přímo do komunikací okolo 25 milionů korun. A v letošním roce se pohybujeme v částce okolo 62 milionů korun. Silnice se totiž skládá z několika vrstev, na povrchu jsou živičné, betonové nebo dlážděné vrstvy, pod tím jsou vrstvy podkladní. Pokud se nám podaří udělat opravu tak, že se zabýváme jen opravou vrchních vrstev, tak je to nejoptimálnější, protože to stojí nejméně peněz. Čím více se zhoršuje stav komunikace, tím musíte jít hlouběji, to znamená i větší finanční náročnost.

Podfinancovanost komunikací je v Olomouci více než 1 miliarda korun. Vyplývá to z dokumentu, který máme zpracovaný. Tento namodelovaný finanční plán říká, že pokud bychom investovali do oprav a údržby první rok 300 milionů a poté každý rok 100 milionů, tak za deset let budeme mít silnice v dobré kondici. To je ale nereálné jak z pohledu finančního, tak i technického.

Říkáte, že silnice budou v Olomouci v dobré kondici po jedné miliardě korun. Jak jsou na tom teď?

Zásadními ukazateli pro posuzování stavu silnic jej jejich průměrná životnost a stav povrchu. Pokud se dostanete na nějakých šest až osm let, tak máte silniční síť v dobré kondici. U stavu povrchu jsme v průměru na nějakých 3,20 při známkování jako ve škole 1-5. V současné době víme, že v Olomouci je 45 procent místních komunikací (cca 116 km), které v nejbližší době vyžadují provedení údržby nebo opravy. Jedním ze zásadních problémů se kterým se musíme poprat je i to, že pro město typu Olomouce neexistuje dotační titul na opravy. Oprava je tedy vždy výdajem ze sta procent.

Tím se vlastně opět vracíme k financím, které na opravy máte.

Je třeba vědět, že na území města nejsou jen silnice v našem majetku. Průjezdní úseky silnic I. třídy jsou v majetku státu, silnic II. a III třídy jsou majetkem Olomouckého kraje. Dá se říct, že největší podíl silnic v našem vlastnictví je v centru a širším centru.

Jak funguje komunikace mezi vámi, ŘSD a Olomouckým krajem?   

Spolupráce relativně funguje. Snažíme se vždycky na konci roku získat informace od ostatních vlastníků komunikací a od vlastníků a správců inženýrských sítí informace o jejich plánovaných akcích pro následující rok. Snažíme se je všechny koordinovat, ale jsou i situace kdy už při zohlednění všech vstupních údajů víme, že prostě neexistuje dobré řešení. Do toho všeho mohou navíc vstoupit havarijní stavy, což se běžně děje. Pokud například dojde k havárii vodovodního potrubí, tak se problém řeší operativně a je v podstatě nereálné v ten okamžik vyřešit vyznačení objízdných tras. Pokud se to stane na dopravně významné komunikaci nebo objízdné trase, nastává v tu chvíli vlastně neřešitelný problém. Je to vlastně stejné, jako když se stane na silnici dopravní nehoda.

V případě, že se nahromadí uzavírky a například přibude havarijní stav železničního přejezdu, jak postupujete?

Snažíme se hledat nejlepší řešení nebo zkrátka to, co způsobí nejmenší průšvih. Řidiče informujeme dopředu dopravním značením, uvádíme informace na sociálních sítích a webech, i tak ovšem osmdesát procent lidí jezdí po paměti, a značení si nevšimnou.  Je to přirozeně naučené dopravní chování.  

Všechny práce se snažíme zvládnout co nejrychleji. Někdy naopak natáhneme stavební práce, které by vydaly na dva týdny, až na měsíc. Je to v případech, kdy je lepší zachovat dopravu na komunikaci alespoň v jednom pruhu. Pak jsou bohužel i stavby, které nemají dobré řešení. Rozhodně neděláme na objízdné trase uzavírku, ale my nemůžeme zabránit autohaváriím nebo komplikacím s vodovodním potrubím, plynovodem a inženýrskou sítí, v ten moment to je neřešitelná záležitost.

Lidé by měli věřit, že na odboru dopravy opravdu nesedí banda diletantů. Většina z nás, včetně mě, jsme Olomoučané a po městě se autem pohybujeme denně. Do plánování uzavírek a objízdných tras vstupuje ale i tak řada faktorů, které je nutné zohlednit, a to včetně odhadu chování řidičů. Někdy je opravdu výsledkem kompromisní řešení, které logicky nemůže vyhovovat všem. Řidiči se v reálu vidí poslední vybranou variantu. Ale kdyby se dostali i k ostatním možným variantám, věřím, že by uznali, že se snažíme vybrat to nejlepší řešení.

Vy jste na odboru dopravy od roku 2018, za tu dobu narostl objem aut v dopravě. Jak to Olomouc ovlivnilo?

Aut zcela jistě přibylo. Co je ale ještě nepříjemnější, je delší období ranních a odpoledních dopravních špiček. Kdysi trvala špička třicet minut, dnes má dvě i tři hodiny. Momentálně ranní špička začíná před sedmou hodinou a končí o půl deváté. Odpoledne startuje ve tři hodiny a končí v šest. Samozřejmě to závisí na spoustě faktorů. Jedním z nich je i to, že jsme studentské město. A dopravu ve městě hodně ovlivnil covid, jehož důsledky vidíme v dopravě dodnes. Většina lidí v době pandemie přesedlala do aut a teprve postupně se vrací do veřejné dopravy. Doufáme, že zlepšení situace pomůže i dokončení modernizace vlakových tratí a především dokončení obchvatů města.

Související

  • ŘSD buduje kontrolní stanoviště pro policii. Mají zlepšit dohled na oblast poblíž hranic
    Doprava

    ŘSD buduje kontrolní stanoviště pro policii. Mají zlepšit dohled na oblast poblíž hranic

    Na silnici I/60 v Jeseníku a nedaleko Javorníku, na území částí Bílý Potok, vzniknou dvě nová kontrolní stanoviště pro policii. První zmíněná adresa by mohla sloužit už od listopadu, zatímco u druhé předpokládá Ředitelství silnic a dálnic Olomouckého kraje (ŘSD) pozdější uvedení do provozu. Obě lokality vzešly z požadavku policie, které bude tímto projektem umožněna kvalitnější a bezpečnější služba na monitorování pohraničí. 

  • Správa železnic investuje 2,2 miliardy do nové budovy dispečinku v Přerově
    Doprava

    Správa železnic investuje 2,2 miliardy do nové budovy dispečinku v Přerově

    Správa železnic (SŽ) investuje více než 2,2 miliardy korun do stavby nové budovy v areálu Centrálního dispečerského pracoviště (CDP) v Přerově. Objekt umožní rozšíření dálkového řízení provozu vlaků na dalších tratích ve východní části České republiky. Stavbu zajistí firmy AŽD a Signalbau, které v tendru podaly nejvýhodnější nabídku. Stavba budovy začne letos v září a dokončena má být na počátku roku 2028. ČTK to dnes sdělil mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

  • Mosty v Domašově mizí, nové přemostění má být hotové do listopadu
    Doprava

    Mosty v Domašově mizí, nové přemostění má být hotové do listopadu

    Výměna mostů v Domašově je v plném proudu. Staré konstrukce připomínají zbytky stavebních materiálů a nyní stavbaři pracují na úklidu. Nové přemostění by mělo podle Ředitelství silnic a dálnic Olomouckého kraje vzniknout do konce listopadu.

  • ŘSD má stavební povolení na obchvat Libivé
    Doprava

    ŘSD má stavební povolení na obchvat Libivé

    Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získalo stavební povolení na přeložku silnice I/44 v úseku mezi Mohelnicí na Šumpersku a osadou Vlachov. Odvede hustý automobilový provoz z obce Libivá i z průtahu Mohelnicí. ČTK dnes informaci získala z dokumentů na úřední desce hejtmanství. Stavby přeložky na tomto hlavním silničním tahu ze střední části Olomouckého kraje do Jeseníků a dál do Polska chce ŘSD zahájit v roce 2027 a zprovoznit o dva roky později, stát má podle dřívějších propočtů 746 milionů korun.

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Muzeum umění bude mít kavárnu. Po čase se sem vrací šéfkuchař Petr Heneš, kterého Olomoučané znají z konceptu Long Story Short na Koželužské ulici v Olomouci. Více.
  • OLOMOUC
    Scény jako z akčního filmu? Ne jen jako, Olomouc se totiž stane opět místem natáčení filmařů. V pondělí a úterý mohou kolemjdoucí sledovat akční scény připravovaného filmu s názvem Stav odpojen. Kde se bude natáčet.
  • OLOMOUC
    Od pátečního odpoledne se řidiči budou moct projet po Schweitzerově ulici bez omezení. Po rekonstrukci je hotový tah, který může ulevit řidičům ze Slavonína, Nemilan a Nových Sadů. Autobusová doprava bude jezdit podle pravidelných jízdních řádů od pondělí. Podrobnosti.

Nejnovější

  • Langer: Bude to těžké, ale zbraně neskládáme
    Sport
    Rozhovory

    Langer: Bude to těžké, ale zbraně neskládáme

    První střetnutí play-off Evropské ligy mají za sebou fotbalisté SK Sigma Olomouc. Moc spokojení po něm ovšem nejsou. Ve Švédsku prohráli s Malmö FF nula tři a před domácí odvetou nemají velké šance na vybojování postupu. Ale nevzdávají se. „Zbraně neskládáme, i když to bude těžké,“ řekl záložník Štěpán Langer.

  • Ve 2. kole MOL Cupu hrají také týmy z regionu
    Sport

    Ve 2. kole MOL Cupu hrají také týmy z regionu

    V posledním srpnovém týdnu se odehrají zápasy druhého kola MOL Cupu 2025/2026. V akci bude hned několik týmů z regionu. Doma ale budou hrát jen dva z nich. Úředním termínem pro druhé kolo MOL Cupu je 27. srpna. Nabídne celkem 26 zápasů. Pořadatelem zápasu je klub z nižší soutěže, případně prvně vylosovaný tým. Před losem bylo jisté, že kluby z druhé ligy na sebe nemohly narazit.

  • Bílá Opava má jednosměrný provoz. Ochranáři chtějí zabránit ucpávání stezky u vodopádů
    Společnost

    Bílá Opava má jednosměrný provoz. Ochranáři chtějí zabránit ucpávání stezky u vodopádů

    Na rozcestí Nad vodopády v Bílé Opavě v Jeseníkách nechalo CHKO Jeseníky nově nainstalovat informační tabulku, která upozorňuje na jednosměrný provoz v úseku žluté značky. V exponovaných dnech je podle ochranářů nevhodné využívat úsek pro sestup a dochází tak k ucpávání v náročnějších úsecích. 

  • Do kin míří žraloci, otevřené vztahy i malá hrdinka mezi lamami. Co uvidíte v kinech?
    Kultura

    Do kin míří žraloci, otevřené vztahy i malá hrdinka mezi lamami. Co uvidíte v kinech?

    Moravská kina uvádějí od čtvrtka hned tři žánrově rozdílné novinky. O filmových tipech mluvil v rozhovoru pro Radio Haná filmový expert Jan Tománek z olomouckého kina Metropol.

Doporučujeme

  • Síla tří stanic: Radio Haná, Skyrock a Metropole zasáhnou téměř půl milionu posluchačů měsíčně
    Doporučujeme

    Síla tří stanic: Radio Haná, Skyrock a Metropole zasáhnou téměř půl milionu posluchačů měsíčně

    Radio Haná potvrzuje svou vedoucí pozici na mediálním trhu v Olomouckém kraji. Podle dat za první a druhý kvartál roku 2025 si stanice udržela v kraji roli lídra v poslechovosti mezi regionálními stanicemi.

  • Každá vstupenka pomáhá. Hustopečské dny lákají na pestrý program
    Doporučujeme

    Každá vstupenka pomáhá. Hustopečské dny lákají na pestrý program

    Městys Hustopeče nad Bečvou srdečně zve na 22. ročník festivalu Hustopečské dny, který se uskuteční od pátku 29. srpna od 19:00 do neděle 31. srpna 2025 od 18:00 na nádvoří renesančního zámku v Hustopečích nad Bečvou. Akce, kterou připravuje městys ve spolupráci s kulturním a sportovním výborem, slibuje pestrý a živý víkend pro všechny generace.

  • Windmöller & Hölscher Machinery slaví 20 let v ČR. Přijede i Michal Hrůza
    Doporučujeme

    Windmöller & Hölscher Machinery slaví 20 let v ČR. Přijede i Michal Hrůza

    Společnost Windmöller & Hölscher Machinery v Kralicích na Hané otevře v sobotu 13. září své brány veřejnosti. Společnost slaví 20 let od otevření kralického závodu a pro návštěvníky připravila koncert Michala Hrůzy, interaktivní prohlídku závodu i dětskou zónu.

  • Mezinárodní výstava psů zaplní výstaviště Flora
    Doporučujeme

    Mezinárodní výstava psů zaplní výstaviště Flora

    O víkendu 13. – 14. září se v areálu výstaviště Flora Olomouc a přilehlých Smetanových sadech koná opět mezinárodní výstava psů Floracanis Olomouc. Jedná se o jednu z mála mezinárodních výstav psů konajících se v České republice a v daném termínu je jedinou výstavou v celé Evropě.

Nejčtenější

Seriály