Policie obvinila z obecného ohrožení z nedbalosti strojvedoucího elektrické lokomotivy, která se na konci loňského července střetla v Němčicích nad Hanou na Prostějovsku s osobním vlakem. Včera to řekla policejní mluvčí Miluše Zajícová. Při srážce vlaků vykolejily dva vozy osobního vlaku, dva lidé byli zraněni a škoda přesáhla 24 milionů korun, uvedla Drážní inspekce. Vyšetřování případu nedávno ukončila právě s tím, že nehodu zavinil strojvůdce lokomotivy.
„Bylo zahájeno trestní stíhání strojvedoucího elektrické lokomotivy, který byl obviněn z trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti. Dle trestního zákoníku hrozí za tento trestný čin peněžitý trest, případně trest odnětí svobody od dvou do osmi let,“ uvedla policejní mluvčí.
Nehoda se stala v sobotu 31. července ve 13:30 v blízkosti stanice Němčice nad Hanou, nákladní lokomotiva se zde srazila s osobním vlakem č. 3821 jedoucím z Olomouce do Nezamyslic. Při nehodě byl zraněn jeden cestující v osobním vlaku a strojvedoucí samostatně jedoucí lokomotivy. V obou případech šlo o lehká zranění. Hasiči z vlaku evakuovali pět cestujících a personál. Drážní inspekce původně uvedla, že škody byly odhadnuty na 10,3 milionu korun, celková škoda byla nakonec více než dvojnásobná.
Policie obvinila strojvedoucího v těchto dnech po ukončení vyšetřování Drážní inspekce. Podle zprávy, kterou inspekce zveřejnila na konci dubna, zapříčinil nehodu strojvůdce lokomotivy po nedovolené jízdě za návěstidlo. Inspekce ve zprávě upozornila také na překročení rychlosti obou vlaků. „Je nepochybné, že strojvedoucí vlaku Lv 52489 nejednal s úmyslem vzniku mimořádné události. Jeho chování bylo ovlivněno nevědomou chybou ve spojení s nedůsledným (nepřesným) dodržováním právních předpisů a vnitřních předpisů..,“ uvedla inspekce.
Drážní inspekce ve zprávě upozornila také na překročení rychlosti obou vlaků – lokomotiva překročila při jízdě na trati mezi železniční stanicí Nezamyslice a Němčice nad Hanou nejvyšší dovolenou rychlost 30 kilometrů za hodinu až o 21 kilometrů za hodinu, osobní vlak při vjezdu do železniční stanice Němčice nad Hanou překročil nejvyšší dovolenou rychlost 40 kilometrů za hodinu až o 26 kilometrů za hodinu. Strojvůdce lokomotivy s třináctiletou praxí inspektorům řekl, že si nedokáže vysvětlit překročení rychlosti. Po střetu vlaků narazil hlavou do ovládacího pultu.
Ze zprávy inspekce vyplývají i další pochybení. Přes zákaz provozovatele dráhy strojvedoucí lokomotivy používal na elektrifikované trati při brzdění rekuperaci, kdy je brzdná energie odváděna zpět do sítě. Jeho dopravce také nezajistil, aby jeho výkon práce nepřesáhl 12 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích, stojí ve zprávě.