Před výukou na UPOLu jsem nervóznější než před koncertem v O2 aréně, říká Michal Horák

Známý písničkář Michal Horák se přesunul z pódia i do učeben Katedry Hudební výchovy na Univerzitě Palackého. Jaký je jeho vztah se studenty? Jaké jsou jeho dojmy z výuky a co ho vedlo k rozhodnutí spojit svět hudby s pedagogikou?

Když jste na začátku semestru přišel do třídy, byli studenti překvapení, že vidí právě vás?

Popravdě nevím, studenti na univerzitě jsou dospělí lidé, takže svoje emoce dokáží skrývat lépe než děti. Mám za sebou ale i výuku dětí a ty daly najevo, že mě znají, ale rychle to opadlo. Studentům jsem se představil a někteří skutečně reflektovali, že znají mé písničky. Necítím ovšem nějaký zásadní vliv v jejich přístupu.

Takže jste se rychle dostali do vztahu vyučující – studenti?

Určitě. Je pravda, že mi udělalo radost, když jsem na konci zimního semestru od svých studentů dostal velkou plaketu, jako poděkování, protože jsem je například doučoval na jednu zkoušku z hudebky. Plaketa byla vlastně cover mého posledního alba, které se jmenuje Ideální čas se nezbláznit. Dopsali k tomu, že tenhle semestr byl ideální čas se nezbláznit. To bylo hezké. 

Máte ve zvyku vystupovat na pódiu, při koncertech nemusíte být formální. Teď jste se dostal do pozice, kdy musíte udržet určitou fazónu a tvář.  

Je to velká výzva. Popravdě jsem před výukou mnohonásobně nervóznější než před koncertem v O2 aréně. Vyškolilo mě učení na prvním stupni základní školy. Měl jsem sklony vycházet z toho, co jsem uměl na pódiu. Vlastně jsem celou hodinu táhl sám, což je naprosto kontraproduktivní a člověk je vyždímaný. Naučil jsem se, že do výuky musím především zapojovat děti a řídit jejich energii a taky ji regulovat. Na koncertech je jedno, jestli lidi dávají pozor nebo ne, při výuce je pozornost potřeba.

Vystudoval jste pedagogiku na Univerzitě Karlově. Teď studujete doktorát na Univerzitě Palackého, vy jste ovšem svým studentů věkem mnohonásobně blíž než ostatní profesoři a učitelé. Je znát malá věková hranice?  

Myslím si, že ano. Nesnažím se ze sebe dělat něco jiného, bylo by k ničemu si na něco hrát. Hlavně by mi to vůbec nešlo a za chvíli by mě v tom studenti vykoupali. Nastavení hranic musí být, ale zároveň nepřehlížím jejich fóry, rozumím jim. Velmi nedávno jsem byl tam, kde jsou teď oni. Snažím se k nim mluvit hodně otevřeně. Když mi něco přijde nudné, nebojím se to přiznat. Zároveň je upozorním na věci, které jsou zajímavé a využitelné v praxi a sám jsem je už někdy použil. 

Živíte se hudbou a učitelství pro vás není existenčně důležité. Doktorské studium je bonus? Nebo je to možnost hudbu víc pochopit a ponořit se do ní?

Za svoji hlavní profesi považuji hraní, už to vlastně ani jinak nejde, protože jsem zapojený v tolika hudebních projektech s tolika různými lidmi, že se určitě jedná o moji hlavní činnost a pracovní náplň. Na druhou stranu cítím potřebu být jednou nohou při zemi v takové civilnější práci.

Takže to berete jako možnost dostat se do kontaktu s lidmi mimo hudební branži?

Taky, zároveň by mi přišla škoda se učitelství dále nevěnovat, když už jsem pedagogice věnoval pět let v rámci studia. Zároveň mi studium pomáhá dokopat se k dokončení mých pedagogických projektů. Doktorát je dobrý v mnoha věcech, mohu například svoje práce konzultovat s odborníky. Chci být přínosný i v téhle pedagogické sféře a být její součástí.

Momentálně studujete obor Hudební teorie a pedagogika, co řešíte v rámci disertační práce?  

Na základní škole jsem učil vyjmenovaná slova a po dvou měsících už jsem nevěděl, jak výuku oživit. Rozhodl jsem se napsat písničky na vyjmenovaná slova. Bylo to vtipné, navíc jsem připravil kotel aktivit a děti se opravdu povedlo zabavit. Začali se zajímat i další učitelé a nyní jsem ve fázi, kdy společně s Karlovou univerzitou děláme workshopy na toto téma. Podobné to bylo, když jsem začal učit hudební nauku. V hudební nauce se učí hlavně teorie vlastně dříve, než přijde na řadu praxe a samotné hraní a zpívání. Moje vize a disertační práce je o vytvoření funkčního poslechového didaktického materiálu, který studentům představí hudební pojmy a pomůže jim je prakticky pochopit dřív než začnou louskat noty. 

Teď vymýšlím, jak prakticky udělat, aby studenti slyšeli a chápali, proč se tu nauku vlastně učí. Proč je tady například nějaký dominantní septakord, k čemu funguje. Jsou to všechno hrozně zajímavé věci, studenti by měli pochopit, jak fungují v písničce a až potom si je pojmenovat. Cítím tam mezeru.

Děláte hudbu, můžete být pro lidi vzor a máte potenciál současný přístup změnit. Je to něco, čemu byste se chtěl po dokončení doktorátu věnovat?   

Já si myslím, že je to určitě reálné. Jsem teď rozštěpený. Vlastně nevím, na koho chci dřív cílit, protože jsem byl hodně zaměřený na první stupeň, ale teď víc inklinuji k druhému stupni a střední škole. 

V čem je rozdíl?  

Zaprvé v učivu. Myslím si, že prvostupňová didaktika hudební výchovy je v České republice na ohromně vysoké úrovni. Jsou tady základní školy, které hudebku vyučují skvěle. Možná je to tím, že na prvním stupni se hodně věnují tomu, jak to dělat a jakým způsobem k celému učivu přistupovat. Děti je důležité neodradit od zpívání a ukázat jim k hudbě nějaké cestičky. 

Já sám jsem byl hudební teorií nedotčený zhruba do šestnácti let. Všechno jsem hrál na ucho. Psal jsem si písničku a měl jsem v ní napsán například sestup v C-dur, a jediný, kdo věděl, co znamená, jsem byl já. Pak jsem začal chodit v Hradci Králové k učiteli, který mi dal teoretické základy. Když jsem všechny abstraktní písmena a noty pochopil a konečně si je pojmenoval, měl jsem obrovskou radost. To bylo fakt skvělý.

Psal jste písničky bez znalosti teorie...  

Znalost muziky vlastně tvůrčí činnost někdy brzdí. Kolikrát musím vypnout půl mozku, když chci něco napsat. Mám rád jazz a při skládání se dostávám do složitějších kompozic, a to zpravidla nebývá pro lidi nejzábavnější hudba. Muzikant Jenda Vávra mi při psaní posledního alba řekl, ať se na ostatní vykašlu a píšu si hudbu pro sebe. Když se písnička líbí mně a jsem z ní nadšený, tak mám touhu ji všem hrát. Většinou se oba pohledy potkají a je z toho dobrý song. 

Související

  • Fotka by to nakonec vyhrála, říká Háta Kreisinger Komňacká
    Kultura
    Rozhovory

    Fotka by to nakonec vyhrála, říká Háta Kreisinger Komňacká

    Hátu Kreisinger Komňackou mohou Olomoučané znát jako redaktorku univerzitního nakladatelství, ale to je jen jedna z mnoha vrstev její tvorby. Překládá, fotí, kreslí, vydává vlastní fotozin Zrno a sní o komunitní kavárně s ateliérem a tetovacím studiem. V rozhovoru popisuje, co ji nejvíc baví, proč miluje analog a jak si představuje ideální kreativní prostor.

  • Zimní sporty v Jeseníkách ožívají v nové publikaci a výstavě
    Kultura

    Zimní sporty v Jeseníkách ožívají v nové publikaci a výstavě

    Historie lyžování, sáňkování i dalších zimních aktivit v Jeseníkách se představuje v nové publikaci Na Jeseníky v zimě! Zimní sporty v Jeseníkách do roku 1945, kterou vydala Vědecká knihovna v Olomouci. Kniha bude slavnostně uvedena 20. listopadu 2025 v 17 hodin při vernisáži stejnojmenné výstavy v Červeném kostele. Kmotrem publikace bude Ondřej Bank, bývalý reprezentant a olympionik v alpském lyžování.

  • Festival Blues Alive přilákal do Šumperka zhruba 1400 návštěvníků
    Kultura

    Festival Blues Alive přilákal do Šumperka zhruba 1400 návštěvníků

    Třídenní festival Blues Alive letos přilákal do Šumperka zhruba 1400 návštěvníků, stejně jako loni. Dům kultury byl s předstihem vyprodaný. Přehlídka věnovaná blues a příbuzným žánrům končí v noci na pondělí. Pořadatelé už oznámili termín příštího ročníku. Uskuteční se 12. až 14. listopadu 2026, vstupenky jsou již v prodeji, řekl ČTK za organizátory Jiří Sedlák.

  • Ve vyprodaném Domě kultury v Šumperku začal festival Blues Alive
    Kultura

    Ve vyprodaném Domě kultury v Šumperku začal festival Blues Alive

    Ve vyprodaném Domě kultury v Šumperku začal v pátek festival Blues Alive, který patří mezi nejvýznamnější bluesové akce v Evropě. Program na hlavní scéně otevřela skupina The Bad Week ze Srbska, největší prostor ale jako obvykle dostali hudebníci ze Spojených států, kolébky blues. Úvodní večer třídenní přehlídky patřil třeba mladému zpěvákovi a kytaristovi Seanu Mackovi McDonaldovi nebo kapele Beaux Gris Gris & The Apocalypse.

Rychlovky

  • PŘEROVSKO
    Celá dálnice D1 bude brzy hotová. Po otevření úseku D35 u Globusu na Olomoucku se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připravuje na dokončení posledního úseku D1 u Přerova. Otevření plánují silničáři na 19. prosince. Více.
  • OLOMOUC
    Univerzita Palackého má svůj první památný strom. Pod ochranu státu se dostal asi 130 let starý dub letní v Botanické zahradě UP. Jde o nejstarší strom areálu. Nyní nese jméno moravského přírodovědce Heinricha Lause.
  • OLOMOUC
    Možnosti parkování v areálu zlepšuje FNOL. Je tu 133 nových míst u dokončovaného pavilonu onkologie. V areálu tak může stát až 1250 vozidel. Ve špičce totiž bývají parkovací místa téměř všechna obsazená.

Nejnovější

  • Kde ještě bouchne ohňostroj a kde už ne? Města mění podobu silvestrovských oslav
    Společnost

    Kde ještě bouchne ohňostroj a kde už ne? Města mění podobu silvestrovských oslav

    S blížícím se prosincem vstupuje do platnosti legislativní úprava pro zábavní pyrotechniku. Ta omezuje její využívání ve městech, zejména v okolí zdravotnických zařízení, domovů pro seniory nebo zvířecích útulků. Ohňostroje přitom patří ke způsobům, jak oslavit příchod Nového roku, od kterého města v Olomouckém kraji postupně upouští. Report sepsal přehled, jak budou probíhat silvestrovské oslavy v okresních městech.

  • Řidičům v Hranicích se ulevilo. Bělotínská ulice je bez semaforů a omezení
    Doprava

    Řidičům v Hranicích se ulevilo. Bělotínská ulice je bez semaforů a omezení

    Z Bělotínské ulice v Hranicích na Přerovsku zmizely semafory. Ulice je díky konci opravných prací opět průjezdná ve všech čtyřech pruzích bez zdržení. Dokončovací práce, které budou probíhat přes zimu, by měly mít jen minimální dopad na dopravu.

  • Správa železnic dokončila opravu trati poničené požárem cisterny s benzenem
    Doprava

    Správa železnic dokončila opravu trati poničené požárem cisterny s benzenem

    Správa železnic (SŽ) dokončila opravu železniční trati u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku, kterou v únoru poničil mohutný požár cisternového vlaku s benzenem. Na dvoukolejné trati z Hranic do Valašského Meziříčí byl po požáru zastaven provoz vlaků, částečně ho SŽ obnovila v červnu po jedné koleji. Vlaky tam od té doby jezdily nižší rychlostí. Letní provizorní zprovoznění trati přišlo na 23 milionů, následná podzimní oprava stála 90 milionů korun. ČTK to dnes řekl mluvčí SŽ Dušan Gavenda. Omezení provozu na trati skončí dnes v podvečer.

  • Územní rozvoj města je veřejná věc, říká Pejpek. Město spustilo web se studiemi
    Společnost

    Územní rozvoj města je veřejná věc, říká Pejpek. Město spustilo web se studiemi

    Veřejnost v Olomouci má nově přístup ke klíčovým informacím o budoucím rozvoji města díky webu kam.olomouc.eu. Ten provozuje kancelář architekta města a podle náměstka primátora Tomáše Pejpka (ProOlomouc) má sloužit jako nástroj otevřené komunikace s občany. Pejpek o tom mluvil pro Radio Metropole. 

Doporučujeme

  • Tik tak tik tak. Black Friday začíná v pondělí!
    Doporučujeme

    Tik tak tik tak. Black Friday začíná v pondělí!

    Přemýšlíte nad nákupem hodinek, šperků nebo jiného doplňku? Ať už bude tikat nebo se má třpytit, právě teď je ta chvíle, kdy byste měli zpozornět. Na webu Helvetia dnes začínají velké slevy.

  • Olomoucká Sixtinská kaple i město jako na dlani. Vyrazte na adventní prohlídky
    Doporučujeme

    Olomoucká Sixtinská kaple i město jako na dlani. Vyrazte na adventní prohlídky

    Advent letos vychází až na neděli, už od čtvrtka 27. listopadu ovšem začínají adventní prohlídky radniční věže i slavnostního sálu ZŠ Komenium. Chcete se podívat na Olomouc z výšky?

  • My Fair Lady V Šantovce: když se spojí umění, obchodní centrum a dobročinnost
    Doporučujeme

    My Fair Lady V Šantovce: když se spojí umění, obchodní centrum a dobročinnost

    Galerie Šantovka se na jeden večer promění v netradiční divadelní scénu. Uskuteční se zde jedinečné uvedení slavného muzikálu My Fair Lady, na jehož přípravě spolupracují Konzervatoř P. J. Vejvanovského v Kroměříži, Moravské divadlo Olomouc a Dětský sbor Andromeda. Projekt spojuje tři oblasti – umění, vzdělávání a charitu – a přináší divákům výjimečný kulturní zážitek.

  • Jedinečné chutě, hudba a nová atmosféra na jubilejní Slavnosti vína v Olomouci
    Doporučujeme

    Jedinečné chutě, hudba a nová atmosféra na jubilejní Slavnosti vína v Olomouci

    Jubilejní 10. ročník Slavnosti vína v Olomouci potvrdil svou pověst jedné z nejatraktivnějších společenských událostí moravského podzimu. V pátek 21. listopadu zaplnili prostory NH Collection Olomouc Congress návštěvníci toužící po dobrém víně, chutích i večeru plném energie. Letošní ročník přinesl rekordní rozmanitost vín, nový moderní kabát hotelu a silné emoce, které k této tradici neodmyslitelně patří.

Nejčtenější

Seriály