Už 26. ročník přehlídky současného divadla míří do Olomouce. Dvanáctidenní festival Divadelní Flora se uskuteční od 11. do 22. května na několika místech v Olomouci. Letošní ročník nese podtitul Jinakost a na diváky čekají představení i besedy s autory.
„Flora se nikdy nechlubila tím, že prezentuje ‚to nejlepší‘ z českého nebo evropského divadla. Chceme, aby byl festival oslavou jinakosti. Aby široké veřejnosti ukázal stylově a esteticky různorodou tvář současného divadla, jež se vyjadřuje k důležitým společenským i specificky uměleckým fenoménům. A nad nimi chceme, ostatně jako každý rok, vést besedy s inspirativními hosty,“ popsala ambici pořadatelů mluvčí festivalu Daniela Hekelová.
Letošní 26. ročník festivalu se zaměřuje na německojazyčné divadlo a věnuje prostor ženským autorkám. Diváci se tak mohou těšit na průkopnici tzv. nahého tance Doris Uhlich a její performanci Tank, nebo Rakušanku Teresu Vittucci s inscenací Hate Me, Tender: Solo for Future Feminism.
Nahý tanec i divadlo ve virtuálním prostoru
Nejvíce bodů programu čeká na diváky v olomouckém S-klubu, kde vystoupí i slovenské tanečnice Soňa Ferienčíková a Martina Hajdyla s performancí Soft Spot. V Arcidiecézním muzeu zase mohou diváci pomocí virtuální reality vidět program s názvem I AM (VR). Mezi nejznámějšími jmény, která do Olomouce zavítají, je i Miřenka Čechová s představením Baletky podle stejnojmenné knihy o despotickém režimu na baletní scéně.
Flora se pochlubí také dvěma adaptacemi próz francouzské literární hvězdy Édouarda Louise. Sociální vyloučení, rasismus a homofobie jsou stěžejními tématy jeho děl, s nimiž se ve svých inscenacích Kdo zabil mého otce (Depresivní děti touží po penězích) a Dějiny násilí (Švandovo divadlo) poměřili na festivalu debutující režiséři Jakub Čermák a Tomáš Loužný. Po delší době se do Olomouce vrací brněnská Husa na provázku s hrou Vykouření Jiřího Havelky a pražské Divadlo v Dlouhé s představením Už není třeba dělat vůbec nic.
„Rozmanitost nevnímáme jen jako osvěžující element, ale jako implicitní podmínku zdravého, empatií tmeleného fungování a vývoje každého společenství. Během květnové Flory proto, v duchu jejího motta, necháme zaznít hlas umělců a umělkyň, pro něž jsou různé podoby různorodosti – etnické, genderové nebo fyzické – zdrojem inspirace, nikoli fobie,“ komentoval programovou volbu ředitel Divadelní Flory Petr Nerušil.
Za výjimečný počin roku 2022 v oblasti divadla získali pořadatelé Divadelní Flory ocenění Olomouckého kraje. Vstupenky a kompletní program letošního ročníku najdete zde.