V areálu bývalého JZD v Chomoutově podniká Petr Švarc a jeho společnost Moravská výrobní už dvacet let, teď chce rozšířit své skladovací kapacity materiálu potřebného k výrobě anhydridu (lité cementové podlahy pozn. red.). Záměr na rozšíření podpořila Komise městské části Chomoutov i Rada města Olomouce. Proti se ovšem postavila část místních obyvatel, kteří se obávají nárůstu průjezdu většího množství betonářských vozů. Podle jednatele Moravské výrobní Petra Švarce k nárůstu nedojde.
Nespokojení občané se rozhodli sepsat petici, která se vymezuje proti čtyřem plánovaným kovovým silům a skladu na písek. „V květnu občané sepsali petici, kterou podepsalo 130 lidí, a předali ji na magistrát města Olomouce a na stavební úřad,“ uvedl jeden z odpůrců rozšíření areálu a zároveň člen komise městské části Jan Mikulka s tím, že stávající dvě již existující sila ve svém projektu neruší.
Jednatel Moravské výrobní Petr Švarc pro Report řekl, že se jedná o přesun stávajícího plnícího a zásobovacího centra. Samotná výroba probíhá na konkrétních stavbách. „Zvětšení se bude týkat pouze zásob. Tyto bychom z důvodů provozních i ekonomických potřebovali navýšit,“ řekl Reportu Petr Švarc a zdůraznil, že zde podnikání provozuje již 20 let. Podle Švarce tak mohli noví obyvatelé s těžkou dopravou počítat. Za jeho stavební záměr se rovněž postavila i samotná Komise městské části Chomoutov. Na jejím posledním zasedání došlo i k projednávání a diskuzi s občany. „KMČ občany vyslechla a přednesla jim na jednání své argumenty, na základě kterých neshledala zásadní pochybnosti, které by bránili ve stavebních úpravách firmy. Své stanovisko k této akci zaujala i Rada města Olomouce, která ji na svém zasedání schválila,“ píše se v zápisu z jednání.
Bude tudy jezdit více kamionů?
Hlavní obava ze strany petentů a odpůrců rozšíření areálu je rozšíření kamionové dopravy v místě. Provozovatel areálu jim nedává žádné záruky, že se tak nestane. „Dovoz materiálu má obnášet 12 průjezdů týdně, odvoz hotových směsí 20 průjezdů,“ vypočítal Mikulka. Jak se píše ve Shrnutí záměru a popis záměru pro KMČ Chomoutov, který má redakce k dispozici, toto tvrzení potvrzuje. Jedná se o čísla dopravní obslužnosti v hlavní stavební sezóně, tedy v létě. Mimo sezónu provozovatel Moravské výrobní počítá s průjezdy o frekvenci jednou týdně. „K nárůstu dopravy nedojde. V horizontu minimálně pěti let rozhodně ne,“ uvedl Petr Švarc. Vytíženost jeho vozů je momentálně přibližně 60 procent, s materiálem na stavbu každé vyrazí jednou denně.
„Úzká ulice Hrachoviska, jediná příjezdová cesta do areálu, postrádá chodník, což ohrožuje bezpečnost chodců a cyklistů. Investor také nezohledňuje, že tato ulice je součástí cyklotrasy podle cyklogenerelu,“ upozorňují v petici občané. Tento argument připouští i Švarc: „Vnímám to jako zcela legitimní požadavek na zlepšení dopravní situace. Absence chodníku a zúžený profil vozovky, v místě napojení na křižovatku, jsou nepříjemné. Sám bych tuto ideu rád podpořil.“
S ohledem na petici počítá při rozšiřování Švarc se zdržením. Tématem se bude i dále zabývat i místní komise. „Společně jsme se domluvili na sepsání konkrétních požadavků občanů směrem ke společnosti Moravská výrobní, a.s. a navrhli jsme setkání s jednatelem společnosti panem Švarcem za účasti dalších odpovědných osob ze strany Magistrátu města Olomouc a příslušných úřadů na září nebo říjen 2024,“ stojí v zápisu.