Obchodní centrum Šantovka v centru Olomouce prošla hodnocením kvality služeb a chystá nový design vnitřních prostor. Proběhly dvě výzkumná šetření a jeden audit společnosti CBRE. Zapojeni byli i zákazníci.
Na konci léta letošního roku proběhl audit od společnosti CBRE, který využívá systém Smart CX (customer experience). Díky němuž dochází ke srovnání a vyhodnocení obchodních center v celé republice. Zkoumáním prošlo například okolí Šantovky, parkoviště, toalety i marketingová komunikace se zákazníkem.
„Na základě výsledků auditu Galerie Šantovka prokázala vysoký standard péče o zákazníky centra a obdržela nejvyšší možnou úroveň certifikace – Platinum,“ shrnul mluvčí obchodního centra Petr Hlávka.
Přípravy na redesign
Během příprav na změnu prostor Šantovky se obchodní dům rozhodl získat zpětnou vazbu od zákazníků i zaměstnanců. Využili k tomu tzv. pocitové mapy, díky kterým zjistí, jak prostory vnímají návštěvníci.
A jak vyhodnocení dopadlo? „Určitě jsou pro nás cenné informace týkající se foodcourtu, ten chceme na základě podnětů z výzkumu rozšířit a dodat mu více zeleně. Budeme se snažit reagovat na počet relaxačních zón, na jejichž nedostatek poukazovali nejvíce muži, kteří čekají na své partnerky během nákupů. Významnou změnou designu projde také druhé zábavní patro, kde se nachází restaurace, divadlo, kino a bowling,“ vyjmenoval změny Hlávka a dodal, že se v Šantovce objeví fresh market s čerstvou zeleninou a ovocem.
Výzkumu se zúčastnili teenageři od 12 do 17 let a dospělí od 24 do 60 let. „S respondenty jsme společně procházeli prostory centra. Obdrželi mapu, kde byla vyobrazena všechna patra celé Šantovky. Jejich úkolem bylo do ní skrze barvy zaznamenávat své pocity (zelená barva pozitivní, oranžová neutrální, červená negativní) a tím vyjádřit svůj názor na jednotlivé lokace. Následně byli respondenti výzkumníkem dotázáni na to, proč danou barvu zvolili a jak se na daném místě cítili,“ říká jeden z řešitelů výzkumu sociolog Petr Špůrek.
Volbu výzkumu i jeho výsledky oceňuje emeritní profesor Dušan Šimek působící na katedře sociologie, andragogiky a kulturní antropologie na Univerzitě Palackého. „Utváření pocitových map může být velmi užitečným marketingovým nástrojem při rozvíjení nebo rekonstruování komplexního prostoru včetně kulturního a obchodního centra typu Šantovka.“
Bezpečí v Šantovce
Další výzkum z února se zabýval bezpečnosti v období pandemie. Brněnští vědci zjišťovali přítomnost viru Covid-19 v prostorách nákupního centra. „Analyzovány byly desítky stěrů na frekventovaných dotykových místech i výskyt viru ve vzduchu. Výzkum ve 100 % případů potvrdil nepřítomnost tohoto viru,“ říká mluvčí Galerie Šantovka.
Obchodní centrum se tak zařadilo mezi šest nejlepších zařízení v republice, splnilo kvalitu i účinnost opatření.