Pohybová gramotnost a sportování dětí pro mě byly a jsou klíčovými tématy. Nedávno jsem navštívil Liberecký kraj, abych se inspiroval prací projektu Sportimáček a zjistil, jak nejmenší děti rozvíjejí základní dovednosti, pohyb a sport. Jak moc je to baví a jak na to nahlížejí rodiče.
Cesta pro mě byla nesmírně inspirující. Myslím si, že péče o nejmenší, kdy se vštěpují správné pohybové návyky, je nesmírně důležitým tématem. Věnujme se mu a podporujme ho. Motivujme nejen školky a školy a jejich ředitele, pedagogické pracovníky, ale mluvme o tomto důležitém tématu se zřizovateli škol a ministerstvem.
Autorem komentáře je Michal Frantík, podnikatel a člen sportovní komise Olomouckého kraje. Michal Frantík je rovněž členem realizačního týmu české reprezentace v silniční cyklistice a organizátor cyklistických a cyklokrosových závodů v obci Střeň.
Pohyb a sport mají pozitivní vliv nejen na fyzické, ale i na psychické zdraví dětí a mládeže. Když děti vedeme k pohybu od útlého věku, snadněji přejdou ke školnímu sportu a dalším aktivitám. Mnohé z nich se následně připojí k sportovním klubům, a kdo ví, někdo z nich může být budoucím reprezentantem České republiky. Rozvíjíme také základy zdravého životního stylu v naší společnosti, což považuji za naši povinnost.
Důležité jsou tři základní pilíře
V první řadě je důležité budovat u dětí tři základní pilíře: gymnastiku, atletiku a plavání. Tyto dovednosti jsou totiž užitečné i v dalších sportech.
Můj nedávný pobyt v Liberci mě přivedl k úvahám o práci s dětmi. Byl jsem svědkem, jak nejmenší děti výborně reagují na pohybové lekce, posilují svá těla, zvládají kotoul dopředu i dozadu a snadno udržují rovnováhu na sportovních pomůckách. Pohyb pro ně znamená zábavu a přirozenost.
Návštěva mateřské školky v Hejnicích byla rovněž inspirující. Zde jsem diskutoval o podpoře pohybové gramotnosti a získal jsem pozitivní ohlasy od rodičů. Paní ředitelka zdůraznila význam udržení filozofie školky v oblasti pohybu. Jejich přístup k podpoře pohybu od útlého věku je výjimečný a představuje vzor pro další instituce.