Krajský soud v Ostravě rozhodoval o žalobě, která mířila na olomoucký krajský úřad. Žaloba se týkala územního rozhodnutí pro poslední úsek dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi. Soudní proces iniciovala skupina některých občanů Dluhonic, ti se stavbou dálnice nesouhlasí. Zamítavě se soud postavil i k dalším žalobám ohledně D1 u Přerova, které podaly Děti Země a Krajina Dluhonice. V současné chvíli vede nejdelší česká dálnice na okraj Přerova, její prodloužení do Říkovic by pomohlo špatné dopravní situaci ve městě, stavbu ovšem blokují odvolání a žaloby.
Problém ohledně územního rozhodnutí na D1 se začal odvíjet předloni, kdy stavební odbor olomouckého magistrátu změny povolil. Proti tomuto kroku bylo podáno devět odvolání, ty krajský soud nevyslyšel a změnu územního plánu na D1 mezi Přerovem a Říkovicemi posvětil. Po tomto rozhodnutí podaly spolky Děti Země a Krajina Dluhonice několik žalob.
Loni na podzim přišla v případu územního rozhodnutí na D1 mezi Přerovem a Řikovicemi další změna. Soud rozhodnutí krajského úřadu zrušil, ale hejtmanství naopak v polovině dubna změnu územního rozhodnutí potvrdilo. V novém verdiktu je doplněno několik podmínek týkajících se převážně vodních toků v okolí dálnice a zimní údržby.
Dalším ohrožením výstavby plánovaného úseku dálnice je končící platnost výjimky na procesy posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Ministerstvo dopravy prozatím vydalo nepravomocné stavební povolení, které mezitím obdrželo sedm rozkladů. Za třemi rozklady stojí Děti Země, Krajina Dluhonice a Voda z Tetčic a čtyři pocházejí od soukromých osob.
„Jakmile by rozkladová komise ministerstva dopravy nebo soud posléze zrušil stavební povolení, museli bychom se vrátit na začátek a projít celým procesem znovu. Samozřejmě by to v té chvíli znamenalo minimálně tak roční zpoždění,” upozornil na možné komplikace a vývoj stavby D1 šéf ŘSD Radek Mátl. Projednání rozkladů je běh na dlouhou trať. Povolení stavby na D1 mezi Přerovem a Řikovicemi tak může přijít až na konci prvního čtvrtletí příštího roku.