V posledních měsících se v Olomouci mluví o nové parkovací politice města. Redakce Olomouckého Reportu oslovila všechny politické subjekty v zastupitelstvu města Olomouce s otázkou: Je zpoplatnění parkování v Olomouci nutné? Co si od tohoto kroku slibujete? Z devíti hnutí a stran zareagovali čtyři. Názory politiků jsou uvedeny v příchozím pořadí.
Jonáš Bláha (spOLečně)
Regulaci parkování považujeme za nezbytnou. Aut přibývá a město není nafukovací. Projevují se negativní jevy, kdy zejména mimoolomoučtí přijíždí do města za prací nebo studiem auty a díky tomu houstne provoz a jsou zaplněná parkoviště jak v centru, tak na sídlištích. Místní tak mají s parkováním často výrazné problémy. Myslíme si, že Olomouc nabízí mnoho variant alternativních způsobů dopravy a chceme tedy motivovat co nejširší skupinu uživatelů města, aby jich využila a ideálně do Olomouce autem vůbec nevjížděla. Srozumitelným cílem nové parkovací strategie je zvýšit pravděpodobnost, že Olomoučané zaparkují pohodlněji a blíže svému bydlišti, než dosud. Jsme připraveni reagovat na počáteční obavy a věříme, že je dokážeme rozptýlit a obyvatelé tento krok v konečném důsledku ocení.
Yvona Kubátová (ČSSD)
Téměř v každém městě je obrovským problémem parkování. Jistě, zpoplatnění v určitých lokalitách je logické, obzvlášť v místech kolem centra, protože do těchto míst lze dojet MHD z okrajovějších částí.
Návrh na zpoplatnění parkování např. v části Hodolany stojí za zamyšlení. V této lokalitě odstavují svá auta „přespolní“, kteří do Olomouce dojíždí za prací, takže je v těchto místech přes pracovní den téměř nemožné zaparkovat, zatímco po tzv. pracovní době je zde parkovacích míst dostatek. Je to pravý opak problémů na sídlišti, kde přes pracovní den jsou volná parkovací místa, ale problém nastává v okamžiku návratu občanů domů.
Opravdu si máme myslet, že další zpoplatnění zón tento problém vyřeší? A co provozovatelé a drobní podnikatelé v těchto uvažovaných, do budoucna zpoplatněných, lokalit? Optimální řešení patrně nalézt nelze, ale najít pozemek na odstavné parkoviště snad stojí za úvahu….
Pavel Grasse (ProOlomouc)
Parkovací politiku připravenou Radou města obecně považuje ProOlomouc za krok správným směrem, pokud současně budou vybrané peníze dány zpět do investic na parkování. ProOl diskutuje spíše parametry koncepce. Já jako člen komise dopravy za ProOl prosazuji systémové zahrnutí celého území města do zón, i když by bezproblémové části zatím zpoplatněny nebyly. Máme obavu, že lidé z okrajů zpoplatněných zón budou parkovat v místech do systému nezahrnutých, jako nyní v centru. A koncepce na to nebude schopna rychle reagovat. Komise názor podpořila, Rada města jej však nepřijala. Polemických drobností je ve finální verzi více. Určitě je ale poctivé tento problém řešit, protože veřejné ulice nepatří jen autům, ale i jejich ostatním uživatelům.
Jakub Knápek (Piráti)
Ano, je. A slibujeme si lepší dostupnost parkování. Koluje zde totiž jeden takový mýtus – lidé si z nějakého důvodu domnívají, že zakoupením automobilu automaticky získají i možnost parkování zdarma. Není tomu tak. Je tedy jen logickým krokem parkování na veřejných prostranstvích zpoplatnit, což povede k menšímu počtu zaparkovaných vozidel. Zároveň, a to je možná ještě důležitější, je však třeba nabídnout i vhodné alternativy – kvalitní MHD, hustou síť bezpečných cyklostezek, pěší zóny. Kdo jezdí tramvají, na kole, nebo chodí pěšky, nepotřebuje parkovat. A to je ta nejlepší parkovací strategie vůbec.