Správa silnic Olomouckého kraje (SSOK) bude při hledání dodavatelů zakázek ve větší míře zveřejňovat svoje poptávky a oslovovat více firem. Upraví také vnitřní předpisy a vyřeší střet zájmu u několika zaměstnanců.
Po seznámení se s výsledky několikaměsíčního forenzního auditu, který v organizaci zkoumal veřejné zakázky za období 2015 – 2020, o tom rozhodla Rada Olomouckého kraje. Hejtmanství audit zadalo v souvislosti s informacemi vyplývajícími z kauzy takzvaného Faltýnkova deníčku. V celé věci navíc před časem podalo i trestní oznámení.
„V SSOK nyní přijímáme opatření, díky kterým výrazně navýšíme transparentnost při zadávání veřejných zakázek. Všechny zakázky, včetně zakázek malého rozsahu, přesuneme do elektronického prostředí, oslovovat se bude více potenciálních dodavatelů a výzvy budou zveřejňovány na internetu. Přímé zadání malých zakázek se bude vždy opírat o řádný průzkum trhu. Nově SSOK zavede také dynamický nákupní systém na dodávky pohodných hmot či náhradních dílů a minimalizuje využívání tzv. užšího řízení,“ uvedla radní pro oblast transparence Zdeňka Dvořáková Kocourková a doplnila, že hejtmanství klade velký důraz na nakládání s veřejnými financemi.
Audit poukázal také na vhodnost nové úpravy struktury organizace a upozornil na možný střet zájmů některých zaměstnanců. Ti podnikají v podobných oborech jako samotná SSOK. Její vedení proto dostalo za úkol zavést taková opatření, aby střetům aktivně předcházelo.
„Audit nám ukázal, na co se máme do budoucna zaměřit, a jak fungování SSOK vylepšit. Na podněty budeme samozřejmě reagovat a využijeme je ve prospěch celého Olomouckého kraje. Kvalitní a bezpečné silnice jsou naší jednoznačnou prioritou a Správa silnic prostředníkem, kterým chceme tohoto cíle dosáhnout,“ dodal náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Zácha.