Dnes startuje jubilejní 10. ročník zdravotně osvětové kampaně Suchej únor. Ta si klade za cíl během nejkratšího měsíce roku pomoci široké veřejnosti prověřit její vztah k alkoholu a změnit zaběhlé návyky.
Pravidla pro účastníky nejsou složitá. Celý únor musí účastníci vydržet bez kapky alkoholu. Zájemci se mohou registrovat k výzvě na webu. „Registrované účastníky provedeme měsícem na suchu od začátku do konce. Máme pro ně připravené informačně i zábavou nabité newslettery a rovněž unikátní knihu, kterou jsme vydali. Registrací lidé podpoří nejen kampaň, ale především naši další činnost na poli osvěty, vzdělávání a prevence rizikového chování. A to nejenom ve vztahu k alkoholu, ale i k dalším návykovým látkám a závislostem,” vysvětluje ředitel neziskové organizace Suchej únor Petr Freimann, která kampaň pořádá.
Kampaň Suchej únor umožňuje dát si na jeden měsíc od alkoholu odstup, díky čemuž mohou lidé poznat, jestli své pití ovládají, nebo už pití ovládá je. Do výzvy se zapojují účastníci napříč republikou. Jedním z nich je i čtyřiadvacetiletý Petr z Olomoucka. „Chci posílit svou vůli a zjistit, jestli budu mít pak větší chuť na alkohol a jestli to bude ovlivňovat mé jednání a chování,“ komentuje Petr své rozhodnutí.
V české společnosti rizikově pije více než milion lidí. Podle průzkumů se v loňském roce zúčastnilo akce přes 10 procent populace. Počet lidí, kteří v loňském roce deklarovali účast, se tedy vyšplhal v přepočtu na 700 tisíc lidí. „Za 8 ročníků kampaně deklarovalo úspěšně dokončenou měsíční abstinenci zhruba 90 procent lidí, kteří se do kampaně zapojili,“ uvedla Hana Friedlaenderová z agentury, která vedla pro Suchej únor průzkum. Do akce se samozřejmě mohou přidat i lidé bez nutnosti registrace, čísla tak mohou být ve skutečnosti mnohem vyšší.