Nejvyšší správní soud (NSS) ve čtvrtek zrušil rozhodnutí Krajského soudu v Ostravě, který loni v září zamítl žalobu proti olomouckému krajskému úřadu ohledně změny územního rozhodnutí pro poslední úsek dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi.
„Soud v Ostravě tak bude o změně územního rozhodnutí, která stále platí, znovu rozhodovat,“ sdělil dnes předseda Dětí Země Miroslav Patrik. NSS podle něj uznal dvě námitky z kasační stížnosti Dětí Země. Ostravský krajský soud má nyní lhůtu 90 dní od obdržení soudního spisu z NSS, během níž by měl o žalobách Dětí Země, Krajiny Dluhonice a Vody z Tetčic znovu rozhodnout.
Úsek dálnice D1 na kraji Přerova je posledním, který chybí k tomu, aby byl dálniční tah z Prahy přes Brno do Ostravy a na polské hranice kompletní. Kvůli jeho neexistenci je řadu let průtah Přerovem ucpaný auty. „Sice nás těší, že soud (NSS) rozhodl již za dva a půl měsíce od našeho doplnění kasační stížnosti, ale na druhou stranu jsme očekávali, že uspějeme aspoň se třemi body ze sedmi, nikoliv jen s jedním. Nejvyšší správní soud totiž uznal jen dvě dílčí námitky, v nichž jsme tvrdili, že se krajský soud řádně nezabýval naší žádostí na zajištění přezkumu závazného stanoviska EIA ve znění z prosince 2020,“ uvedl Patrik.
Patrik podotkl, že podle NSS se ostravský krajský soud ve svém zamítavém rozsudku z loňského září podrobně nezabýval námitkou Dětí Země. Podle ní by měl ministr životního prostředí při přezkoumání závazného stanoviska EIA upřesnit uložený požadavek tak, aby bylo zřejmé, zda se má plán na sledování odvádění dešťových vod z dálnice do vodních toků předložit před umístěním dálnice nebo před jejím povolením.
„Krajský soud se také pečlivě nezabýval naším upozorněním, že rozptylová studie z května 2016 je již zastaralá, takže je nutné vypracovat a předložit novou. Například více než dva roky platí přísnější limit ročních koncentrací jemného prachu, takže by mohlo dojít k jeho významnému překročení. A pokud ano, tak se musejí uložit kompenzační opatření,“ uvedl Patrik.
Pro stavbu poslední části D1 u Přerova loni na podzim skončila platnost výjimky z posuzování vlivu stavby na životní prostředí, takzvané EIA. Na stavbu 10,1 kilometru dlouhého úseku dálnice D1 u Přerova jsou už vydána všechna nepravomocná stavební povolení a pokračuje majetkoprávní příprava včetně vyvlastňovacích procesů. Rozkladová komise ministerstva dopravy nyní řeší rozklad proti vydanému stavebnímu povolení na hlavní trasu dálnice. Pokud nebude vydané stavební povolení zrušeno, tak by stavba posledního úseku D1 u Přerova mohla být dokončena v roce 2025