Město Olomouc chystá opravu vozovky a chodníků na třídě Svobody. Komunikaci a chodník chce ve směru od náměstí Hrdinů opravit kvůli zhoršenému stavu vozovky. Plánované opravy už vyvolaly debatu o rušení přechodů, proti kterému se vedení města nyní ohradilo. K opravám zatím ovšem nemá město ani stavební povolení.
„Chceme ujistit veřejnost, že návrh, který by počítal s rušením přechodů na třídě Svobody, jsme na jednání rady neměli ani na stole. Rušit nic nechceme, rada města žádný návrh ani variantu řešení neprojednala. Proti tvrzením o rušení přechodů se musíme jako vedení města důrazně ohradit,“ vysvětlil olomoucký primátor Miroslav Žbánek.
„Jde o projektovou dokumentaci, která se nachází teprve ve fázi rozpracovanosti a neprošla ještě žádným připomínkovacím řízením. A to ani v rámci zadavatele, to znamená samotného města. O tom, zda v ulicích, které na třídu Svobody vyúsťují, přechody budou, nebo zde nově vzniknou místa pro přecházení, se dosud vůbec nerozhodovalo. Mrzí nás, že je už nyní situace postavena proti nám a rušení přechodů prezentováno jako finální stav,“ upozornil vedoucí odboru dopravy a územního rozvoje olomouckého magistrátu Marek Černý.
Opravy rušné ulice jsou zatím pouze ve výhledu stavebních prací, jak Olomouckému Reportu potvrdila olomoucká mluvčí Radka Štědrá. „Třída Svobody je komplikovaná ulice, takže opravy jsou ve výhledu. Pokud by se podařilo získat stavební povolení ještě v letošním roce, od toho se pak teprve bude odvíjet harmonogram stavebních prací včetně toho, zda se najdou na opravy peníze v rozpočtu města. V tuto chvíli jde tedy o přípravné práce a stavba nemá ještě ani to stavební povolení,“ uvedla pro Olomoucký Report Štědrá.
Jak je možné vidět na mapě, opravy se týkají části třídy Svobody, kde se pravostranný chodník ve směru od náměstí Hrdinů k okresnímu soudu, kříží s ulicemi, které vedou z Kollárova náměstí a ulic Vančurovy, Bezručovy, Tylovy a Švermovy.
„Vzhledem k tomu, že se do těchto míst bude stavbou zasahovat, musí k nim být přistupováno tak, aby byla splněna platná legislativa související s křížením chodníků a komunikací. Zjednodušeně řečeno se na ně musí pohlížet tak, jako by se jednalo o nová místa křížení,“ objasnil vedoucí odboru Marek Černý.
V prvotní fázi navrhl Černý nahradit přechody pro chodce tzv. místy pro přecházení. „V této fázi projektové přípravy se ovšem jedná o čistě odborný pohled na danou problematiku, o které se však musí dále jednat. V tomto duchu proběhla i diskuse na červnové Komisi pro architekturu,“ zdůraznil Černý.
Mezi přechody pro chodce a místy pro přecházení nejsou podle platné legislativy velké rozdíly. „Rozdíl mezi přechodem a místem pro přecházení je v relativní přednosti chodců, kteří se teprve chystají přecházet. Stojím-li u přechodu pro chodce a chystám se přecházet, řidič by mě měl pustit a umožnit přejít na druhou stranu vozovky. Stojím-li u místa pro přecházení, a chystám se přecházet, řidiči zde žádná povinnost mě pustit není dána. Pokud již přecházím vozovku po přechodu pro chodce, řidič mě nesmí ohrozit, ani omezit. Pokud již přecházím vozovku v místě pro přecházení, řidič mě nesmí ohrozit,“ objasňuje znění legislativy vedoucí odboru Černý.