Dokončení loni zahájené rekonstrukce a elektrizace železniční trati mezi Uničovem na Olomoucku a Šumperkem je naplánováno na 9. prosince. Vlaky poté budou po tomto úseku moci jezdit rychlostí až 100 kilometrů za hodinu. Stavbaři kromě samotné trati modernizují také železniční zastávky a nedaleko Šumperka dnes instalovali nový železniční most dlouhý 27 metrů. Mostní konstrukce je širší a má vyšší podjezd, řekl dnes novinářům Radomil Novák ze Správy železnic.
Původní nevyhovující železniční most převáděl trať přes silnici ze Šumperka na Hraběšice a Nový Malín. Průjezd pod mostem byl omezený jeho výškou 3,1 metru. Stavbaři proto vybudovali nové železobetonové opěry a dnes na ně těžkým jeřábem umístili dvě části ocelové konstrukce vážící celkem 88 tun. Nový železniční most je širší a jeho štěrkové lože podle Nováka umožní tišší jízdu vlaků i snazší údržbu. Výška podjezdu vzroste na 4,5 metru.
Na trati mezi Libinou a Šumperkem byly v celé délce odstraněny koleje a z větší části odtěženo původní štěrkové lože. Stavbaři se nyní podle Nováka soustředí také na rekonstrukci pěti desítek mostů a propustků. V navazujícím úseku mezi Libinou a Uničovem je letos stavební ruch hlavně na trati mezi Troubelicemi a Libinou. V obou stanicích byly například vybudovány nové trafostanice a upraveny výpravní budovy. Na celém úseku mezi Uničovem a Šternberkem jsou už instalovány téměř všechny sloupy pro trakční vedení.
Díky rekonstrukci a elektrizaci se zvýší rychlost vlaků na trati z Olomouce do Šumperka. Na už modernizovaném úseku mezi Olomoucí a Uničovem mohou jezdit vlaky rychlostí až 160 kilometrů za hodinu, z Uničova do Šumperka bude maximální rychlost 100 kilometrů za hodinu. „Tato rekonstrukce je důležitá také kvůli tomu, že v případě nějakého omezení na hlavní trati z Olomouce do Prahy mohou vlaky jezdit obchvatem po této trati,“ podotkl Novák.
Trať mezi Olomoucí a Šumperkem bude podle Nováka postupně vybavena zabezpečovacím systémem ETCS, který sleduje aktuální polohu vlaků a při projetí návěstidla dokáže vlaky jedoucí proti sobě automaticky zastavit. Na modernizované trati z Olomouce do Šumperka budou jezdit vlaky řady 640 RegioPanter.
Modernizace třicetikilometrového úseku z Olomouce do Uničova byla zahájena v srpnu 2019 a dokončena loni v létě. Projekt stál čtyři miliardy korun, z toho 1,5 miliardy korun pokryla dotace z evropských fondů. Loni stavební firma zahájila modernizaci navazujícího úseku mezi Uničovem, Libinou a Šumperkem. Jeho rekonstrukce má stát tři miliardy korun.
Trať z Olomouce do Šumperka je důležitým železničním spojením ze střední Moravy do podhůří Jeseníků. Trať byla už zastaralá a neumožňovala zvyšovat frekvenci spojů a rychlost motorových vlaků. Odborníci vypočítali, že zatímco dříve cesta mezi Olomoucí a Šumperkem trvala zhruba 90 minut, po opravě a elektrizaci trati by jízdní doba měla klesnout na 60 minut.