Zastupitelstvo Olomouckého kraje dnes schválilo optimalizaci regionální železniční dopravy, která s platností od 11. prosince zruší čtyři desítky méně vytížených vlakových spojů. Hejtmanství si od toho slibuje roční úsporou bezmála 30 milionů korun.
Náklady na železniční dopravu kvůli vyšším cenám energií v posledních měsících výrazně rostou. V Olomouckém kraji od 1. června v souvislosti s vyššími finančními nároky na dopravní obslužnost vzrostla cena jízdného na veřejnou linkovou dopravu v průměru o 15 procent.
Původní návrh optimalizace železniční dopravy v kraji počítal s roční úsporou 267 875 takzvaných vlakokilometrů, což by snížilo výdaje na železniční dopravu zhruba o 57,5 milionu korun. S tím ale nesouhlasily některá města a obce, takže schválený materiál obsahuje omezení železniční dopravy o 140 668 vlakokilometrů ročně. Finanční úspora byla vyčíslena na 29,2 milionu korun, z toho na Olomoucký kraj připadá 26,6 milionu korun a na sousední Zlínský kraj 2,6 milionu korun.
Například na Šumpersku a Jesenicku budou v závěru letošního roku zrušeny některé ranní vlakové spoje mezi stanicemi Šumperk a Jeseník, na Přerovsku a Olomoucku odpolední vlak jedoucí z Olomouce do stanice Hranice na Moravě či některé spoje mezi Přerovem a Vsetínem. Zrušeny budou také některé ranní a večerní vlaky mezi Olomoucí a Moravským Berounem.
Hejtmanův náměstek Michal Zácha (ODS) dnes zastupitelům řekl, že schválené omezení se týká 42 vlakových spojů, původně návrh počítal s 89 spoji. Nejdelší debata se týkala redukce vlakových spojů na trati z Šumperka do Koutů nad Desnou s odbočkou na Sobotín, kterou vlastní Svazek obcí údolí Desné. „Z původního návrhu několika desítek spojů k omezení jsme po dohodě se svazkem přistoupili k omezení celkem osmi spojů,“ podotkl Zácha.
Hejtmanství k omezení vlakových spojů podle Záchy přistoupilo kvůli tomu, že za letošní rok z důvodu rostoucích cen energií očekává značné doplatky za železniční dopravu. „Proto jsme s dopravcem zasedli k jednomu stolu a hledali úspory pro příští rok,“ řekl Zácha.
Dopravci se od loňska musí vyrovnávat s růstem cen pohonných hmot a elektrické energie. Růst nákladů letos umocnilo prudké zdražení pohonných hmot po ruské invazi na Ukrajinu. Hejtmanství proto za dopravní obslužnost kraje musí platit více peněz. V letošním roce bude včetně příspěvku měst a obcí stát 1,627 miliardy korun, což je zhruba o 165 milionů korun víc, než byla částka schválená na rok 2021.
Cestující si v roce 2021 v Olomouckém kraji koupili víc než 18,363 tisíc jízdních dokladů IDSOK, meziročně o 9,3 procenta více. Zhruba 44 procent cestujících loni jezdilo linkovou autobusovou dopravou, 39 procent cestujících využívalo městskou hromadnou dopravu v Olomouci, osm procent cestujících jezdilo MHD v jiných městech a devět procent cestujících přepravily regionální vlaky.