Vysoká inflace, která stále více zatěžuje rozpočty rodin, se promítla i do obsahu kampaně pro komunální volby v Olomouci. Politické strany se předhánějí ve slibech, že nebudou zvyšovat poplatky, které obyvatelé odvádí městu či platí za využívání městské hromadné dopravy. Kampaň je také ve znamení obvyklé bilance uplynulých čtyř let, představování lídrů a ostatních kandidátů i prezentování programových priorit pro nadcházející volební období. Silnice lemují billboardy s lídry politických stran a hnutí, kandidáti jsou více vidět v ulicích města a lidé nacházejí v poštovních schránkách tiskoviny s volebními programy.
Například olomoucké ANO na sociálních sítích avizovalo, že se chce kvůli rostoucím nákladům domácností zasadit o zachování výše jízdného na MHD i zvýhodněné jízdenky pro seniory a děti. ANO v komunikaci s voliči zmiňuje také například snížení zadlužení Olomouce v uplynulých čtyřech letech i investice radnice zejména do dopravní infrastruktury.
Na rodinné rozpočty obyvatel Olomouce v kampani zacílila i koalice SPOLU, kterou tvoří ODS, KDU-ČSL a TOP 09. „Slibujeme, že v příštích dvou letech nezvýšíme a zachováme na stávající úrovni daň z nemovitostí, ceny legitimací na MHD, poplatek za svoz komunálního odpadu, poplatek za psy a poplatek občanů města za parkování. V této době nebudeme rovněž spouštět projekt tzv. modrých zón, který by zpoplatnil parkování v lokalitách, kde se doposud parkuje zdarma,“ uvedla koalice na sociálních sítích.
Poplatky ve své kampani akcentuje také hnutí Olomoučané, které v létě zorganizovalo petici požadující snížení poplatků za komunální odpad pro seniory a vyživované děti do 26 let. Hnutí chce zároveň prosadit možnost rozložení platby za komunální odpad do dvou splátek, aby nepředstavovala pro rodinné rozpočty takovou jednorázovou zátěž. Obyvatelé Olomouce letos platili za odpad 804 korun.
Politické strany se kromě zlepšení stavu městských financí, investic či nezvyšování poplatků plánují zasadit také například o víc zeleně v ulicích Olomouce. „Ve spolupráci se správci sítí vrátíme stromy i do míst, kde je to technicky náročnější, nikoliv však nemožné,“ uvedla kandidátka koalice SPOLU Dominika Kovaříková. Více zeleně slibuje i hnutí spOLečně. „Za poslední čtyři roky jsme vysadili přes 260 tisíc rostlin a do příštích voleb jich zasadíme dalších 400 tisíc,“ uvedl kandidát Stanislav Flek.
Část prezentovaných priorit se týká dopravy. Koalice ProOlomouc a Pirátů chce v obytných čtvrtích zavést více zón s povolenou rychlostí 30 kilometrů za hodinu, aby se zvýšila bezpečnost chodců. Prosadit chce instalaci dalších radarů na nebezpečné úseky silnic. Na MHD se v kampani zaměřila koalice STAN, Zelených a nezávislých olomouckých osobností. „Za dlouhodobé jízdenky na MHD se bude v Olomouci platit stejně jako za Netflix nebo Spotify. Každý měsíc se lidem z účtu odečte poměrná částka, platí se jen za ty měsíce, kdy službu využívají a jako bonus získají jízdy na sdílených kolech zdarma, „ uvedla.
Téma ruské invaze na Ukrajinu, před kterou do Olomouckého kraje uteklo 12 tisíc Ukrajinců, politické strany v komunální kampani nezmiňují. Mezinárodní politika a celostátní témata totiž podle politologa Jakuba Lyska málokdy ovlivňují výsledky komunálních voleb. „Tentokrát to může být jiné, zejména ve velkých městech. Za prvé uvidíme, jak si radnice poradily se zajištěním kapacity škol dynamicky se rozvíjejících obcí v okolí velkých měst, kde je navíc nutné zajistit i místa pro uprchlíky z Ukrajiny. Obecně pak může válka na Ukrajině, razantnost české vojenské pomoci a úspěchy současné vlády v předsednictví ČR v EU posílit ve velkých městech ODS, možná i TOP 09. STAN kvůli kauzám to bude mít těžké,“ řekL Lysek.