Do Olomouce zamíří o víkendu více než sto designérů, umělců či řemeslníků na Dizajntrh. V Uměleckém centru Univerzity Palackého představí módu, šperky, hračky, dekorace nebo papírenské produkty. Akci, kterou v uplynulých ročnících v Konviktu navštívilo několik tisíc lidí, doprovodí i letos tvůrčí dílny či čtení pro děti, kterého se zhostí herečka Jana Posníková, řekla organizátorka akce Anna Jánská.
Po vynucené dvouleté pauze se na Dizajntrh podle Jánské přihlásilo mimořádně mnoho prodejců, z nichž pořadatelé vybrali 110 tvůrců. „Z čísel je vidět, že po dvou vynechaných letech kvůli pandemii covidu je o design o to větší zájem, letos jsme měli obrovský přetlak. Museli jsme vyřadit stejný počet zájemců, jaké jsme na akci přihlásili. Počet zájemců roste a roste také zájem regionálních tvůrců o vystavování na Dizajntrhu, ve finálním výběru jsou zastoupeni stále třetinou. Představí se tak tvůrci z celé České republiky, ale i ze Slovenska,“ uvedla Jánská.
V Konviktu uměleckého centra se představí například Allon vyrábějící batohy či kabelky, k vidění budou doplňky z kůže z ateliéru Agapornis Luis, mýdla od Amapoly, B keramika, šperky pod značkou Honzovy korále, ale i dětské knihy Chytamlelky nebo ilustrovaná pexesa Jou Jou. V kategorii oblečení to budou tvůrci značky Eeroplane, Galant Socks či Gosh. Přehled všech tvůrců z letošních ročníku najdou zájemci na stránkách akce. Podle Jánské roste především počet tvůrců, kteří se věnují kosmetice.
Novinkou je letos mimo jiné Výtvarný ateliér Podkroví, kreativní a relax zóna pro zvídavé děti a hravé dospělé. V tvůrčích dílnách si lidé budou moci vyrobit například andílka nebo rybku z ovčí vlny technikou suchého plstění pomocí jehly, originální výtvarný kalendář, mohou si také přeměnit své oblečení za pomoci ručního potisku či si vyrobit vlastní razítko technikou linorytu. Program se letos nově rozšíří ještě o jeden den – v pátek přinese pod názvem Dizajn+ sérii přednášek i filmovou projekci.
Dizajntrh začal v roce 2016 v Pevnosti poznání, po dvou ročnících se přesunul do Uměleckého centra UP, a to kvůli kapacitě. O prodejní přehlídku nezávislých českých a slovenských designérů, z nichž velká část pochází z regionu, je každoročně velký zájem. První ročník akce navštívilo v Pevnosti poznání přes 2 tisíce lidí. Poslední podzimní ročník se kvůli covidu konal v roce 2019, tehdy přišlo na 3 tisíce návštěvníků. Letos poprvé se konala i letní varianta.