ZŠ Olomouc Heyrovského se dočkala spuštění zjednodušené verze vzdělávací mobilní aplikace Glitr. Aplikace slouží k přípravě didaktických cvičení a edukačních únikových her především pro žáky základních škol. Na unikátní aplikaci pracovala společnost City Street Games ve spolupráci s Univerzitou Palackého už od září 2019.
Děti šestého ročníku byly při hodině aktivní a pracovat s aplikací je očividně bavilo. I když si aplikaci zkusili poprvé před pár dny, vypadalo to, že s ní pracují na denní bázi. Radost s nimi sdílela i Jana Svobodová, která je, jako jejich učitelka, hodinou provázela.
„Děti to považují za zábavné a tím se snáz učí. Telefony a tablety využívají běžně, s nadšením po nich sáhnou, když je chceme zařadit do výuky. V té aplikaci se děti dobře orientují, je intuitivní. Myslím, že aplikaci je možné využít napříč všemi obory. Já konkrétně učím český jazyk a výtvarnou výchovu a tady jsme mohli vidět krásné propojení obojího,“ komentuje Svobodová.
„Příprava znamená najít si vhodné texty, obrázky, vymyslet úkol. Pak je potřeba zadat všechno do aplikace, a následně je třeba otestovat, zda to funguje jak má. Ze začátku, když to hrajete vy nebo děti, zjistíte, že něco by se dalo například formulovat jinak, že některé odpovědi je potřeba změnit, ale když to děláte potřetí nebo počtvrté, tak už to jde lépe,“ doplňuje Svobodová.
Petr Kubečka, ředitel Vědeckotechnického parku UP přiblížil začátky projektu. „Aplikace vznikla v rámci projektu GAMA2 prostřednictvím programu Proof -of- Concept, který podporuje Technická agentura České republiky. Ten má za úkol převádět zajímavé výsledky vědy a výzkumů Univerzity Palackého do praxe.“
„Nejdřív probíhá projektové řízení, které trvá přibližně rok až rok a půl. V té době se vyvíjí program aplikace a hledají se partneři, kteří to dokáží následně aplikovat, v tomto případě to jsou kolegové z firmy Glitr. Ta to dnes uvádí do praxe do škol a bude to dál propagovat a prodávat,“ popisuje dál Kubečka.
Aplikace Glitr už funguje na běžných platformách. ZEDA, prvotní projekt Univerzity Palackého, propůjčil své určité prvky Glitr(u) a společně spustili vzdělávací program právě na základní škole Heyrovského.
Na jakém principu aplikace funguje vysvětluje hlavní ředitel projektu ZEDA Štefan Chudý, ředitel Ústavu pedagogiky a sociálních studií Pedagogické fakulty UP. „Ta aplikace má být zábavná, vzdělávací ale zároveň má bavit učitele a rozvíjet digitální kompetence a gramotnost.“
„Děti nedostanou hotový obsah, ale sami si ho, společně s pedagogem, dotvářejí. Funguje to tak, že se vytvoří didaktický obsah, který z části kopíruje rámcové vzdělávací programy. Učitelé ho následně přizpůsobí na to, zda mají jednu nebo dvouhodinovou část na dané téma,“ přibližuje Chudý.
„Aktuálním problémem českého školství je využití digitálních technologií. Ve školách už umí pracovat s počítači a tablety, ale to, co nám chybí, je naučit děti využít informace v digitální podobě. Digitální kompetence se přidává jako kompletně nová ke kompetencím, které si má osvojit absolvent základní školy a tady se nabízí velmi unikátní řešení, jak to děti naučit,“ říká Karel Buchta, ředitel City Street Games.
Testovací škola Heyrovského je první školou, která aplikaci zkouší. Zároveň získala plnou licenci. Dalších šedesát moravských škol projevilo, po oslovení ze strany firmy, zájem o zapojení se do tohoto unikátního programu.