České dráhy před vánočními svátky pošlou na modernizovanou a elektrifikovanou trať číslo 290 z Olomouce přes Uničov do Šumperka první nové soupravy RegioPanter. „V průběhu příštího roku pak tyto moderní vlaky nahradí starší soupravy také na dalších páteřních tratích v regionu,“ sdělil dnes Petr Pošta z tiskového oddělení ČD. Vozový park ČD se v průběhu příštího roku a na začátku roku 2024 rozroste o 27 nových RegioPanterů, které tak doplní tři již provozované typově podobné jednotky.
„ČD nasadí na trať 290 v první fázi dvoudílné elektrické jednotky RegioPanter a elektrické lokomotivy řady 362 s klasickou soupravou. Jedná se o přechodné období do doby dodání nových třídílných jednotek RegioPanter pro Olomoucký kraj z výroby,“ uvedl Pošta. První dodávka těchto vozidel se očekává příští rok v dubnu. „Kompletní nasazení těchto jednotek na trati z Olomouce do Šumperka by mělo být završeno v červnu,“ dodal Pošta.
Modernizace třicetikilometrového úseku trati z Olomouce do Uničova začala v srpnu 2019 a skončila loni v létě. Projekt stál čtyři miliardy korun, z toho 1,5 miliardy korun pokryla dotace z evropských fondů. Loni stavební firma zahájila modernizaci navazujícího úseku mezi Uničovem, Libinou a Šumperkem. Jeho rekonstrukce bude stát tři miliardy korun a skončí v závěru letošního roku.
S novým jízdním řádem, který bude platit od 11. prosince, už bude na trati z Olomouce do Šumperka zahájen elektrický provoz. V týdnu od 11. prosince do 19. prosince se na nově otevřeném úseku ze Šumperka do Uničova dočasně sníží traťová rychlost. „V souvislosti s tím může docházet ke zpožděním jednotlivých spojů řádově o deset až 15 minut. Běžný provoz bude zahájen od 20. prosince,“ řekl Pošta.
Nové elektrické jednotky RegioPanter podle Pošty postupně nahradí dosluhující jednotky řady 460 a klasické soupravy s elektrickou lokomotivou na celém území Olomouckého kraje. „Touto obměnou vozového parku výrazně stoupne podíl provozovaných nízkopodlažních železničních vozidel, vhodných pro přepravu cestujících se sníženou schopností pohybu a orientace v rámci celého kraje,“ podotkl Pošta.
V Olomouckém kraji podle něj zůstane rozsah regionální dopravy Českých drah v následujících 12 měsících zachován na podobné úrovni jako v končícím jízdním řádu. „ČD budou v regionu zajišťovat průměrně 537 regionálních vlaků v pracovní dny, 422 regionálních vlaků o víkendech,“ uvedl Pošta.