Divadla zažívají první sezonu, kterou nenarušila epidemiologická opatření. Olomoucký Report zjišťoval, jak se divadlům v Olomouci daří po prvním čtvrtletí nové sezony. Jaký je olomoucký divák dnes? A jak se proměnila návštěvnost v kultuře?
„Po rozpačitém začátku září, kdy jsme měli obavu o návštěvnost, byly prodeje v druhé polovině září, říjnu, listopadu, a hlavně nyní v prosinci nad naše očekávání,“ popsala pro Olomoucký Report mluvčí Moravského divadla Olomouc (MDOl) Pavlína Dočkalová. Průměrná prosincová návštěvnost se podle mluvčí dostala přes 90 %. Mnoho inscenací je zároveň vyprodaných předem.
Podobně je tomu i v dalších olomouckých divadlech. Návrat diváků v hojných počtech hlásí také Divadlo na Šantovce a Tramtarie. Divadlo na cucky stále počítá s úbytkem diváků o 10 % při porovnání s loňskými čísly. „Nicméně u nově nasazených titulů pozorujeme výrazně nižší zájem oproti novinkám loňským, bavíme se zhruba o 20 %. K poklesu tedy zřejmě docházelo i postupně během roku a teprve se začíná citelněji projevovat,“ vysvětlil pro Olomoucký Report vedoucí komunikace Divadla na cucky Zdeněk Vévoda.
Jít či nejít. Diváky lákají i známé inscenace
Že se lidé do divadel po covidu opět vrací, je určitě také zásluhou programů divadel na aktuální sezonu. Jedním z lákadel jsou známé inscenace a odlehčená témata her. Společně tvoří značnou část repertoáru této sezony. „Vsadili jsme na komedie a ukazuje se, že to byla dobrá volba. Lidé se chtějí bavit a odreagovat se od všedních starostí, kterých máme všichni každý den až dost,“ odpověděla na dotaz Reportu, jestli se divadla nějak současné situaci přizpůsobila, mluvčí Divadla Tramtarie Vlasta Pechová.
Právě v Tramtarii byla novinkou letošní sezony inscenace Válka Roseových. Všechna prosincová představení této hry vyprodalo divadlo předem. „Z počátku sezony bylo zřejmé, že diváci čekají na poslední chvíli a chodí často kupovat lístky až na místě. Od října, co jsme v divadle představili dvě nové premiéry Horory z manželských ložnic a Válka Roseových, které se staly okamžitým diváckým hitem, máme vyprodáno na několik týdnů dopředu,“ potvrdila Pechová.
Stejnou zkušenost mají i v Moravském divadle. „Aktuální vánoční program jsme připravili s ohledem na oblíbené divácké tituly, po nichž je poptávka. Zařadili jsme tak např. sérii Louskáčků, která byla brzy po uvedení do prodeje vyprodaná,“ vysvětlila taktiku mluvčí MDOl Dočkalová.
Divadlo na Šantovce zase vsadilo na výjimečný repertoár. Divákům tak nabízí i jiný program, než ten divadelní. „Proto jsme si dali záležet a do předplatného získali exkluzivní inscenace a umělce. Například Davida Kollera, který u nás v rámci komorního koncertu představí olomouckému publiku svou novou desku. Dále je to například novinka Discoland od Divadla na Zábradlí, která bude mít na Moravě premiéru,“ popsal ředitel Divadla na Šantovce Petr Hlávka.
Lístky pod stromeček? Šeky jsou jistota
„Prodej před Vánoci si velmi chválíme. Osobně mám pocit, že za poslední dva, tři roky, je situace nejklidnější a atmosféra se blíží období před covidem. Lidé se opět chtějí bavit a trávit příjemný čas ve společnosti,“ odpověděl na otázku zájmu o lístky na představení jako vánoční dárek ředitel Divadla na Šantovce Petr Hlávka.
Zájem o vstupenky, které obdarovaní mohli najít pod stromečkem je i v dalších olomouckých divadlech, zákazníci ale mnohdy volili cestu nabitých šeků. „Diváci jednoznačně upřednostňují koupi dárkových šeků, kde si mohou zvolit libovolný kredit. Nejčastěji se jedná o šeky s nominální hodnotou 500 korun nebo 1 tisíc korun. Výhodou šeku je platnost jeden rok a to, že lze uplatnit na jakékoliv naše představení, takže si obdarovaný vybere představení podle svého zájmu,“ vysvětlila mluvčí MDOl.
„Sezónní předplatné nemáme, ale s předstihem např. nabízíme vstupenky na červnový festival Cirkuzkus, kde je zájem vysoký, stejně jako o dárkové poukazy, které se před Vánoci tradičně dobře prodávají,“ popsal Vévoda za Divadlo na cucky.
Olomoucký divák nechává vstupenky na poslední chvíli
Podle divadelníků návštěvníci mnohdy čekají s nákupem vstupenek na poslední chvíli. Tato taktika se jim ovšem kolikrát vyplatit nemusí, protože na opozdilce pak mohou zbýt nejdražší místa. „Platí, že divák dnes více nakupuje na poslední chvíli a jde více ‚na jistotu‘ – vybírá ověřené tituly nebo hosty, kteří ‚mají jméno‘. U novinek a méně známých umělců je zdrženlivější,“ vysvětlil vedoucí komunikace Divadla na cucky.
„Lze vypozorovat, že diváci upřednostňují, až na výjimky, nákup vstupenek na poslední chvíli,“ uvedla Pavlína Dočkalová z Moravské divadlo a dodala: „Zároveň v posledních týdnech pozorujeme trend, kdy levnější místa mizí rychleji než exkluzivní místa, což dříve bývalo přesně naopak.“
Trend nákupu vstupenek až těsně před představením ale postupně mizí. „Od října se mi zdá, že nákup lístků půl hodiny před představením ustupuje. Pravděpodobně to souvisí s návštěvností, neboť kdyby návštěvníci s koupí stále otáleli, mohli by se stát, že na ně vůbec nezbydou místa. Některá představení na jaře máme totiž již téměř prodaná a přidáváme další,“ popsal ředitel Divadla na Šantovce.
Jak se budou prodávat lístky po Vánocích a na jaře, zatím nikdo předpovědět nedokáže. Divadla už ale znají program i na další měsíce a vstupenky úspěšně mizí. „Jsme vděčni divákům za to, v jak hojném počtu k nám do divadla chodí. Byli bychom rádi, kdyby to tak vydrželo i v novém roce,“ uzavřela mluvčí Moravského divadla Olomouc.