Prostějovský soud dnes uložil strojvedoucímu Janu Šperlichovi za střet jeho lokomotivy s osobním vlakem v Němčičích nad Hanou na Prostějovsku dva roky vězení s podmíněným odkladem na zkušební dobu tří let. Při nehodě se lehce zranili čtyři lidé – Šperlich utrpěl otřes mozku, zraněni byli i dva cestující z osobního vlaku a vlakvedoucí. Škodu Drážní inspekce původně vyčíslila na 24 milionů korun, u soudu byla tato škoda prokázána ve výši 10,6 milionu korun. Strojvůdce přiznal svou vinu, což se odrazilo i na výši trestu. Rozsudek je pravomocný, obě strany se vzdaly práva na odvolání.
Obžalovaný podle soudkyně Ivony Otrubové porušil zákon a povinnosti vyplývající z jeho zaměstnání. Poukázala i na to, že škoda přesáhla deset milionů korun, což je škoda velkého rozsahu. „Obžalovaný jednal ve vědomé nedbalosti, věděl, že pokud se nebude plně věnovat řízení, může způsobit vážnou nehodu,“ uvedla soudkyně. Soud při ukládání trestu přihlédl k tomu, že obžalovaný žil dosud řádným způsobem života, k činu se doznal a projevil lítost.
Podmíněný trest a zákaz činnosti navrhovala i státní zástupkyně, i ona poukázala na polehčující okolnosti. Šperlich, strojvedoucí s třináctiletou praxí, u soudu uvedl, že si z nehody nic nepamatuje. Novinářům po skončení soudu řekl, že než rozsudek je pro něj důležité, že jsou všichni živí.
O nehodě z 31. července 2021 jsme informovali zde. Průběh vyšetřování jsme mapovali v tomto článku. Původně hrozilo strojvedoucímu 8 let vězení. O dalším průběhu jste se mohli dočíst zde.
Nehoda se stala 31. července 2021. Podle žalobkyně se Šperlich nevěnoval řízení a nerespektoval návěstidlo stůj, s lokomotivou pokračoval dál a za stanicí Němčice nad Hanou se střetl s osobním vlakem. V osobním vlaku jedoucímu z Olomouce do Nezamyslic, do kterého nákladní lokomotiva narazila, bylo v osudnou dobu devět lidí – sedm cestujících, strojvedoucí a vlakvedoucí. Při nehodě dva vozy osobního vlaku vykolejily. Při kolizi byl lehce zraněn vlakvedoucí, který utrpěl zhmožděniny hlavy a hrudníku, a dva cestující, kteří utrpěli pohmožděniny. Šperlich po střetu narazil hlavou do ovládacího pultu.
Nehodou se zabývala i Drážní inspekce, také podle její zprávy zapříčinil nehodu strojvůdce lokomotivy po nedovolené jízdě za návěstidlo. Inspekce ve zprávě upozornila také na překročení rychlosti obou vlaků. Ze zprávy inspekce vyplynula i další pochybení. Přes zákaz provozovatele dráhy strojvedoucí lokomotivy používal na elektrifikované trati při brzdění rekuperaci, kdy je brzdná energie odváděna zpět do sítě. Jeho dopravce také nezajistil, aby jeho výkon práce nepřesáhl 12 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích, stojí ve zprávě.