Stavbaři pracující na stavbě dlouho očekávaného nového úseku dálnice D1 rozhodně nezahálí. I přes nepřízeň počasí dělníci pokračují ve svozu materiálu.
Staveniště budoucího úseku dálnice u Přerova převzalo sdružení firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc. Po přípravných pracích, které začaly na konci loňského roku, následoval odvoz zeminy. „Nyní je naším úkolem vytyčení, sondování a zaměření inženýrských sítí , ochrana přejezdů stávajících sítí, zřízení sjezdů na staveniště likvidace pařezů a v neposlední řadě také vyvážení dřevní hmoty. Nepolevuje ani skrývka ornice, samozřejmostí je úklid nečistot,“ informovalo v pondělí Ředitelství silnic a dálnic pro Olomoucký kraj na Twitteru.
Práce na stavbě se však neobešla bez komplikací. Vysloužila si rovnou dvě žaloby, a to od spolku Děti Země. Předseda spolku, Miroslav Patrik, se koncem ledna vyjádřil, že povolení má mezery v řadě ochranných opatření, týkajících se vodních toků a charakteru krajiny. Navíc prý chybí zohlednění vlivu emisí na zdraví společnosti. Výstavba dálnice začala v prosinci 2022, před podáním žalob.
„Nyní čekáme, kdy nám krajský soud zašle vyjádření účastníků řízení. Současně doufáme, že soud přizná oběma žalobám odkladný účinek, jak předpokládá i mezinárodní Aarhuská úmluva o účinné soudní ochraně spolků a také český zákon o hodnocení vlivů na životní prostředí,“ doplnil Patrik.
Celý projekt byl vyčíslen na 6,922 miliardy korun a celkem by měl trvat 39 měsíců. Kolem posledního úseku u Přerova se dlouhých 17 let vedly spory. Právě tato část dálnice je však posledním krokem k tomu, aby byl sjednocen dálniční provoz z Prahy přes Brno do Ostravy.