Vraťme se do minulého roku, konkrétně jen pár týdnů před zářijové komunální volby. Na debatě Institutu pro politiku a společnost je lídrům olomouckých politických stran a hnutí položena otázka: „Jaká by měla být optimální částka jednorázové jízdenky na městskou hromadnou dopravu?“ Na otázku odpověděli i současní představitelé města, konkrétně primátor Miroslav Žbánek (ANO), Otakar Bačák (spOLečně) a Tomáš Pejpek (ProPir). Podle nich se zdražovat nemělo, dnes je vše jinak.
Jako první se tehdy vyjádřil Otakar Bačák, který dělal 13 let ekonoma Dopravního podniku města Olomouce: „Zvýšení jednorázové jízdenky o dvě koruny by přineslo do rozpočtu prachbídných 7 milionů korun, skoro to navádí k tomu, že nemá smysl se o nějakém zvýšení bavit.“ Několik měsíců poté se ovšem jednorázová jízdenka o dvě koruny zdražuje. „Dobrý den, bohužel jsem zaneprázdněn. K úpravě cen jízdného, o kterém si rozhoduje představenstvo DPMO, nemám co dodat,“ odpověděl v SMS zprávě Bačák. Olomoucký Report se jej telefonicky pokusil zkontaktovat několikrát.
Se skromnější formulací si na předvolební debatě vystačil i současný primátor Miroslav Žbánek: „My chceme zachovat stávající jízdné.“ Podle nynějších slov Žbánka se ovšem zcela změnila ekonomická realita. „To znamená vysoká inflace a další nárůst cen energii. Přijde růst mezd, který je výrazně vyšší. To jsou hlavní argumenty kolegů z dopravního podniku, proč nelze udržet současnou cenu jízdného a zároveň nezvyšovat dotaci z městského rozpočtu na fungování DPMO,“ obhajoval pro Olomoucký Report oznámené zdražení primátor.
„Já se nebudu vyjadřovat k nějaké inflační přirážce u jízdného, protože o tom mluvil již pan Bačák, že to nemá téměř smysl,“ řekl lídr koalice ProOlomouc a Pirátů Tomáš Pejpek v návaznosti na Bačákovo prohlášení. I on se po oznámeném zdražení jízdného pro Olomoucký Report vyjádřil: „My jsme dostali podklady od dopravního podniku, který navrhoval zvýšení cen v souvislosti s vysokým nárustem cen energií v poslední době. Reakce je podle mého názoru velmi mírná. V minulém roce jsme nemohli předpokládat, co se stane v dalších měsících. To, že se náklady na hromadnou dopravu zvyšují, je asi každému zřejmé.“
Opozice si zdražení jízdného představuje jinak
„K dané změně má naše koalice výhrady. Ve volebním programu jsme prosazovali levnější jízdenku za 10 Kč na krátkou dobu (10 min) a zlevnění jízdného dětem (pravidelným dojíždějícím),“ vyjádřila se ke zdražení jízdného opoziční koalice Starostů a Zelených na sociální síti Facebook. „Pokládáme za manažersky nezvládnuté zdražit současně parkovné i jízdné ve veřejné dopravě, včetně dlouhodobého jízdného,“ stojí dále v příspěvku.
V podobném duchu se pro Olomoucký Report vyjádřil také lídr koalice SPD a Trikolóra Pavel Jelínek: „My chceme, aby bylo MHD maximálně využíváno, lepší je, pokud lidé nejezdí individuální dopravou. Se dražením nesouhlasíme.“
„Loňské komunální volby proběhly v době, kdy již naplno zuřila energetická, inflační a bezpečnostní krize. Žádný z kandidujících subjektů by se neměl tvářit, že jeho volební program s něčím takovým nepočítal,“ vyjádřil se za koalici SPOLU Jan Holpuch s tím, že koalice přes nelehkou dobu populisticky neslibovala, že zachová stávající úroveň jízdného v MHD.
Co se zdražuje?
Nově upravené jízdné začne platit od 1. září. Základní jízdenka podraží o dvě koruny, ze současných 18 korun na 20 korun, zlevněná z 9 korun na 10 korun. SMS jízdenka vyjde od září na 22 korun.
„Dopravní podnik původně navrhoval jízdné 22 nebo 24 korun, ale Rada rozhodla o postupném navyšování, které odráží rostoucí ceny vstupů a nároky na plánované investice,“ informovala mluvčí Dopravního podniku Olomouc Anna Sýkorová.
Městská hromadná doprava je v Olomouci nejvíce dotovanou službou. Vlastní výnosy DPMO činí pouze 30%, zbývajících 70% kompenzuje město z vlastního rozpočtu, což je pro rok 2023 cca 405 milionů korun, jak uvedla mluvčí DPMO.