Správa železnic (SŽ) vypsala veřejnou zakázku na zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí ke stavbě nového úseku vysokorychlostní trati Moravská brána, která díky tomu bude prodloužena z Prosenic do Brodku u Přerova ve směru na Olomouc. Dvanáctikilometrová část naváže na chystaný úsek vysokorychlostní trati mezi Prosenicemi a Hranicemi na Přerovsku. Po nové trati budou jezdit pouze vlaky osobní dopravy rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Sdělil to dnes sdělil mluvčí SŽ Jan Nevola.
„Projektanti navrhnou umístění a technické řešení dvanáctikilometrové trati, její napojení na stávající koridor z Prahy do Ostravy a doprovodnou infrastrukturu. Součástí zakázky je také geografický informační systém pro veřejnost, inženýrsko-geologický průzkum nebo zpracování dokumentace pro posouzení vlivů na životní prostředí EIA,“ uvedl Nevola.
Prodloužení vysokorychlostní trati z Prosenic do Brodku u Přerova vychází podle Nevoly ze schválené studie proveditelnosti trasy spojující Brno, Přerov a Ostravu z roku 2021. „Olomouci přinese vybudování tohoto propojení s plánovanou trasou vysokorychlostní trati řadu benefitů v podobě zkrácení jízdních dob mezi jednotlivými městy nebo pozitivní impuls pro rozvoj bydlení,“ podotkl Nevola. Olomouc bude napojena na vysokorychlostní trať pomocí severního a jižního sjezdu. Vlaky se tak z hlavního nádraží v Olomouci za krátký čas dostanou na vysokorychlostní koridor mez Ostravou a Brnem.
Vysokorychlostní trať mezi Prosenicemi a Hranicemi, na kterou má prodloužení do Brodku u Přerova navázat, je součástí nového železničního spojení mezi Brnem a Ostravou. Vybudování 65 kilometrů dlouhé vysokorychlostní trati z Prosenic do Ostravy si vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Stavba má začít v lednu 2026 a zabrat zhruba šest let. Maximální rychlost vlakových souprav po nové trati bude 320 kilometrů za hodinu. Po vysokorychlostní trati z Prosenic do Ostravy by mělo denně projet až 180 dálkových vlaků typu expres. Nyní v tomto úseku denně jezdí přibližně 130 expresů a rychlíků.