Jen malý zlomek turistické ubytovací kapacity v Olomouckém kraji připadá na byty, pokoje či apartmány nabízené prostřednictvím rezervační platformy Airbnb, která funguje 15 let. V kraji nyní portál Airbnb eviduje necelých šest stovek možností ubytování. V 555 hromadných ubytovacích zařízením přitom loni Český statistický úřad evidoval 27.511 lůžek. Provozovatelé penzionů a hotelů si na konkurenci Airbnb nestěžují a neevidují úbytek klientů.
Nejhustší nabídka ubytování prostřednictvím služby Airbnb je v Olomouci, kde si lidé mohou vybrat ze 141 nabídek. Ceny pronájmu na jednu noc se v centru města zpravidla pohybují od 1000 korun do 2000 korun a ve srovnání s ceníkem zavedených hotelů jsou nižší. On-line forma rezervace ubytování v kraji ale zatím příliš rozšířená není. V roce 2021 tam bylo prostřednictvím rezervačních portálů Airbnb, Booking, Expedia Group nebo Tripadvisor evidováno 110.187 přenocování, z toho na tuzemské turisty připadlo 94.379 nocí a na zahraniční návštěvníky 15.808 nocí. V předcovidovém roce 2019 jich bylo 145.846.
Podíl přenocování zajištěných pomocí on-line rezervačních platforem na celkovém počtu je nízký. V hotelech, penzionech a kempech Olomouckého kraje strávili lidé v roce 2021 dohromady 1,653 milionu nocí, meziročně o 2,6 procenta více. Počet noclehů zahraničních hostů se zvýšil o 3,8 procenta na 109.583 nocí, přenocování turistů z Česka přibylo o 2,5 procenta na 1,543.032 nocí.
Služba Airbnb nemá dopad například na poptávku po službách ubytovacího zařízení Barborka nedaleko hlavního vlakového nádraží v Olomouci, které část kapacity vyčlenilo jako penzion. „Zaměřujeme se hlavně na firemní klientelu, takže se nás to (Airbnb) až tak netýká,“ řekl provozní penzionu Barborka Jakub Sláma. Ceny za ubytování v penzionu se pohybují od 470 korunu za osobu a noc. Podobně se vyjádřili i několik další provozovatelé hotelů a penzionů, které oslovila.
Podle vedoucí odboru kultury a cestovního ruchu olomoucké radnice Karin Vykydalové má služba Airbnb jen minimální dopad na strukturu ubytovací kapacity v Olomouci. Uvedla, že Olomouc byla vždy zaměřená například na kongresovou turistiku. Tamní hotely mají proto větší kapacitu a jednotlivci ubytovaní prostřednictvím služby Airbnb situaci na trhu nemohou změnit. „Je to (Airbnb) ale zajímavé zpestření a je samozřejmě dobře, že Olomouc to má, protože je klientela, která tuto službu vyhledává. Neohrozí to ale klientelu hotelů,“ uvedla Vykydalová.