Zpravodajský report z Olomouckého kraje

Studie: Železniční tunel pod Červenohorským sedlem je technicky proveditelný

Uvažovaná stavba železničního tunelu pod Červenohorský sedlem zhruba za 19 miliard korun, která by zajistila bezpečné a rychlé dopravní spojení odlehlého horského okresu Jeseník s ostatními částmi kraje a země, je podle autorů územní studie technicky proveditelná. Na sociálních sítích to oznámil hejtmanův náměstek Jan Šafařík (Spojenci – Koalice pro Olomoucký kraj), podle kterého je třeba porovnat výhodnost této varianty s případnou modernizací trati přes Ramzovské sedlo. Hejtmanství před časem oprášilo letitý záměr spojit Jesenicko s vnitrozemím pomocí tunelu pod Červenohorským sedlem, preferuje jeho železniční variantu. Zadalo proto územní studii, zda lze ambiciózní investici v budoucnu uvést v život.

„Studie uvádí, že stavba za zhruba 19 miliard korun je technicky realizovatelná a dlouhodobě ekonomicky návratná, ale zmiňuje také rizika vlivu jiných dotčených zájmů, kvůli kterým stavbu případně nemusí jít realizovat. Jako například vliv na životní prostředí,“ uvedl Šafařík, podle kterého studie hodnotila propustnost území a jeho připravenost z pohledu územního plánování. „Aby projekt dával vůbec nějaký smysl, nejedná se jen o samotný tunel, ale o celou trasu od Zábřehu přes Šumperk, Kouty nad Desnou, Jeseník a až po hranice s Polskem,“ podotkl.

Studie podle Šafaříka zatím nebyla podrobně prezentovaná vedení kraje a nebyla ani projednána se zástupci obcí a měst v okolí plánovaného tunelu, kterým má být představena tento týden v Šumperku. „Zároveň studie zatím nebyla podrobena žádné ekonomické oponentuře. Při řešení napojení Polska a Jesenicka na hlavní železniční trať v Zábřehu je nutné zvažovat také druhou variantu. Tou je modernizace trati přes Ramzovské sedlo. Zatím nemáme technické a ani ekonomické srovnání s tímto řešením. Bez toho není možné určit výhodnost jedné či druhé varianty,“ upozornil Šafařík.

O stavbě tunelu pod Červenohorským sedlem se diskutuje od 90. let, hovořilo se tehdy hlavně o silniční variantě. Společnost Lesostavby usilovala o jeho vybudování od roku 1998. O šest let později dalo projektu zelenou ministerstvo životního prostředí. Firmě se ale nepodařilo získat status veřejně prospěšné stavby a jen u takové stavby zákon připouští vyvlastnění pozemků. S projektem od počátku nesouhlasili ochránci přírody, varovali před nárůstem automobilové dopravy v této části Jeseníků. Proti tomuto projektu byly i některé obce. Automobily nyní jezdí po opravené silnici přes Červenohorské sedlo, železnice končí na šumperské straně sedla v Koutech nad Desnou.

Hejtman Josef Suchánek (Piráti a STAN) letos na jaře novinářům řekl, že díky tunelu pod Červenohorským sedlem by se mohlo železniční spojení mezi Jeseníkem a Olomouci zkrátit až na 55 minut. Nyní cesta rychlíkem z Jeseníku do Olomouce zabere přes Ramzovské sedlo zhruba dvě hodiny. Hejtman podporuje variantu železničního tunelu pod Červenohorským sedlem, protože je to ve srovnání s automobilovou dopravou ekologické řešení dopravní dostupnosti Jesenicka.

Související články

Olomoucký kraj

Na Jesenicku je potřeba zkoordinovat dobrovolníky. Pomohou neziskové organizace

O víkendu 21. – 22. září se očekává, že do zasažených regionů začnou najíždět dobrovolníci, kteří chtějí pomáhat lidem zasaženým povodněmi. Likvidační práce však...

Pásová rypadla a jeřáby. Hasiči odklízí škody s těžkou technikou

S klesající vodou v kraji se postupně odhalují škody napáchané povodněmi. K úklidu škod využívají hasiči těžkou techniku na několika místech v kraji. Obrovský kus práce odvádějí dobrovolní...

Hladina klesá, v postižených oblastech se uklízí. Kam vrátit písek?

Zhruba čtyři sta tun písku je v lokalitách ohrožených povodní. Pytle s již nepotřebným pískem bude možné vrátit v bývalých neředínských kasárnách příští týden. Návrat písku...

Vězně v Olomouckém kraji vybavili lopatami a holinkami, zamířili na Šumpersko

Lopaty a holinky se staly v těchto dnech součástí výstroje několika desítek vězňů z olomoucké a mírovské věznice, kteří zamířili na Šumpersko pomoci s...

Nejnovější

Na Jesenicku je potřeba zkoordinovat dobrovolníky. Pomohou neziskové organizace

O víkendu 21. – 22. září se očekává, že do zasažených regionů začnou najíždět dobrovolníci, kteří chtějí pomáhat lidem zasaženým povodněmi. Likvidační práce však...

Pásová rypadla a jeřáby. Hasiči odklízí škody s těžkou technikou

S klesající vodou v kraji se postupně odhalují škody napáchané povodněmi. K úklidu škod využívají hasiči těžkou techniku na několika místech v kraji. Obrovský kus práce odvádějí dobrovolní...

Prostějovský magistrát bude mít zelenou střechu. Zaplatí za ni přes 1,2 milionu

Magistrát ve Školní ulici v Prostějově bude mít zelenou střechu. Rozhodnutí schválili městští radní. Realizace střechy a vegetační úpravy dvora a budovy budou stát 1...

Předčítání z knih i koncert. Přerovská knihovna se zapojí do Noci literatury

Noc literatury se každoročně koná na podporu současné evropské literární tvorby. Po celé republice tak proběhne již 18. ročník. Letos se poprvé zapojí také...

Dostupné bydlení, péče o seniory, ale také návrat ke kořenům. To je životní filozofie...

Lidé si ji pamatují především jako velmi aktivní propagátorku lidové kultury, tradic a spolkového života na Hané. Mnoho let stála v čele asociace folklorních...

Podzimní novinky z dýňového menu? Bombay Express v Šantovce brzy oslaví rok

Brzy oslaví rok od otevření, nyní se připravují na podzimní nabídku. Řeč je o podniku Bombay Express, olomoucké pobočce, která se nachází v jídelní...

Politika je práce jako každá jiná, říká František Jura. Jak vypadá běžný pracovní týden...

František Jura se v regionální politice angažuje už dobrou dekádu. Deset let je prostějovským zastupitelem, z toho šest v pozici primátora a za sebou má také práci...

Za tajuplnou legendou na plumlovský zámek. Noční prohlídky jsou zpátky

Tajuplné legendy, šerm, tanec, ale i intriky... Plumlovský zámek připravuje noční prohlídky, které jsou návštěvníky velmi oblíbené, také letos. Už 20. a 21. září...