Společnost Granitol, přední tuzemský výrobce fólií, tašek a obalů, loni zvýšila čistý zisk o 18 procent na 32 milionů korun z 27,2 milionu korun v roce 2021. Tržby Granitolu meziročně vzrostly o šest procent na 1,483 miliardy korun z 1,4 miliardy korun v roce 2021. ČTK dnes informaci získala z výroční zprávy Granitolu.
Podnikání Granitolu loni poznamenal ruský útok na Ukrajinu. „Bezprostředně po napadení Ukrajiny jsme museli řešit pohledávky ruských firem a výrobky na skladě pro ruské firmy. Celkem se jednalo o hodnotu zhruba 9,97 milionu korun,“ uvedl ve výroční zprávě předseda představenstva Granitolu Slavomír Hatina. Přes komplikace se sankcemi vůči ruským bankám se Granitolu podařilo vyřešit expedici zboží ze skladu i zaplacení veškerých dodaných výrobků. „Nicméně dodávky ruským a ukrajinským zákazníkům byly dále nereálné,“ podotkl Hatina.
Kvůli válečnému konfliktu na Ukrajině se firma Granitol loni potýkala s rostoucími cenami energií i problémy v dodávkách surovin pro výrobu. „V prvním pololetí se nám podařilo přenést zvyšující se náklady do cen našich výrobků a využít potenciál zásob hlavních surovin k dosažení dobré rentability. Zákazníci však odkládali rozvojové projekty a klesaly jejich objednávky,“ upozornil Hatina. Podle něj se kvůli rostoucí inflaci snižovala spotřeba obyvatel a vysoké úrokové míry u hypoték znamenaly nižší poptávku po stavebních materiálech. „Tato situace začala významně ovlivňovat prodávané objemy v jednotlivých měsících ve druhém pololetí, a proto se naše výroba a prodej postupně snižovaly,“ uvedl Hatina.
Granitol loni snížil prodej výrobků meziročně o 10,5 procenta. „Nejvíce se snížený prodej projevil v produktové skupině širokých fólií, které se jako paletizační fólie ve velké míře uplatňují pro balení v průmyslu výroby stavebních hmot. Prodej tohoto produktu byl meziročně nižší o 20 procent. Pokles prodeje jsme však zaznamenali u všech výrobkových skupin mimo flexibilních obalů, kterých jsme meziročně prodali o 11 procent více,“ podotkl Hatina.
Loni Granitol exportoval 49 procent produkce, podíl vývozu meziročně klesl o tři procenta. Hlavním exportním trhem bylo Polsko, vývoz Granitolu tam ale klesl. „Důvodem byla zvyšující se konkurence na polském trhu, neboť polští konkurenti přišli o dodávky do východní Evropy a snažili se ve zvýšené míře uplatnit své výrobky na domácím trhu agresivní cenovou politikou. Naopak nejvyšší navýšení bylo dosaženo u prodeje do Tádžikistánu,“ dodal Hatina.
Granitol v roce 2016 zahájil stavbu výrobní haly, která má plochu 3000 metrů čtverečních a bude v ní moci být až sedm výrobních linek na výrobu fólií pro potraviny. První linka byla zprovozněna v závěru roku 2016 a o rok později přibyly další dvě výrobní technologie. Stoprocentním akcionářem Granitolu je lucemburská firma BGA.