Olomoucký kraj zastropuje inflační doložku u finančních příspěvků obcí na veřejnou autobusovou a železniční dopravu. Tyto platby samospráv tak budou moci být kvůli inflaci zvýšeny maximálně o pět procent. Úpravu tento týden schválila krajská rada a ještě ji projedná krajská zastupitelstvo. Sdělil to hejtman Josef Suchánek (STAN). Náklady na veřejnou dopravu v Olomouckém kraji činily v loňském roce 1,6 miliardy korun, obce přispěly 97 miliony korun.
„Pokud míra inflace nepřesáhne stanovenou horní hranici, bude se úprava cen odvíjet od její skutečné výše. V případě, že bude inflace vyšší, příspěvek na jednoho obyvatele vzroste maximálně o pět procent, na kterých jsme se s radními shodli. Chceme zajistit, aby dopady vývoje inflace na veřejnou dopravu a úpravu cen byly pro obce přijatelné,“ uvedl Suchánek.
Loni činila průměrná míra inflace 10,7 procenta a promítla se do plateb obcí na dopravní obslužnost. Nyní by inflační doložka měla být zastropována na pěti procentech a nově bude výše příspěvku obcí přepočítána podle aktuálního počtu obyvatel. Kraj letos na dopravní obslužnost v rozpočtu vyčlenil 1,77 miliardy korun. Předpokládaný příspěvek obcí v roce 2024 na jednoho obyvatele činí 194 korun za rok. Obce se tak na financování veřejné dopravy podílejí šesti procenty.
Integrovaný dopravní systém Olomouckého kraje pokrývá svými 131 tarifními zónami všech 402 obcí na území Olomouckého kraje a příhraniční oblasti s Pardubickým, Jihomoravským, Zlínským a Moravskoslezským krajem. V roce 2022 systém evidoval v linkových autobusech, vlacích a vozidlech MHD 57,961 milionu milionu přepravených cestujících, meziročně o 43 procent více. Předloňský počet přepravených cestujících překonal i předcovidový rok 2019, kdy krajský dopravní systém využilo 42,066 milionu cestujících. V letech 2020 a 2021 počet přepravených cestujících kvůli pandemii koronaviru a preventivním opatřením výrazně klesl.