Letošní zima napáchala mnohem větší škody na silniční síti v Olomouckém kraji než v předešlých letech, jelikož asfaltový povrch neodolal častým výkyvům teplot a vydatnému dešti. Vozovky v celém kraji jsou tak na sklonku zimy plné děr a výtluků, jejichž oprava zabere týdny a bude stát desítky milionů korun. Náklady na opravu škod budou vyšší než v předešlých letech. S blížícím se koncem zimy se škody na silnicích stále zvyšují, vyplývá z ankety ČTK.
„Letošní zima měla na silnice více devastující vliv než v předešlých letech,“ řekl Miroslav Mazal z olomouckého pracoviště Ředitelství silnic a dálnic ČR. Podle něj jsou na vozovkách časté opakované výtluky a na mnoha místech se rozpadá jejich povrch. Vozovky poškodilo časté střídání teplot, ježé v zimním období doprovázel vydatný déšť.
Mezi zimním počasím nejpoškozenější komunikace první třídy patří v Olomouckém kraji silnice I/60 a I/44 na Jesenicku, silnice I/35 v okolí Studené Loučky na Šumpersku a silnice mezi městem Hranice na Přerovsku a hranicí Zlínského kraje. Opatrní by po zimě měli být řidiči kvůli častým výtlukům také na dálnici D35 z Křelova do Litovle na Olomoucku.
Zima výrazně poničila i silnice druhé a třetí třídy, které spravuje kraj. „Poškození silnic, obzvláště jejich vozovek je větší než po minulých zimních sezónách. Část škod vznikla nejen mrazy, ale i promočením terénu častými srážkami, přičemž tento stav trvá,“ řekl technický náměstek Správy silnic Olomouckého kraje Ivo Černý. Připomněl, že zimní sezóna ještě neskončila a odhad škod na silnicích se zvyšuje každým dnem. „V minulých letech si oprava škod po zimě vyžádala zhruba 50 milionů korun, v tomto roce to bude více,“ uvedl.
Mazal odhadl, že oprava po zimě poškozených dálnic a silnic první třídy v Olomouckém kraji potrvá několik týdnů. Hlavní část prací bude soustředěna na duben, květen a první polovinu června. Pokud je poškození povrchu vozovky menšího rozsahu, lze jej opravit i při nižších teplotách. Větší díry přijdou na řadu až po oteplení.
Také oprava po zimě poškozených silnic druhé a třetí třídy potrvá přibližně do poloviny června. „Odhadujeme, že budeme muset zpracovat přibližně 7000 tun vysprávkových materiálů. Výrazně poškozené vozovky plánujeme opravit v měsíci dubnu,“ řekl Černý, podle které termíny oprav krajských silnic budou záležet na vývoji počasí.