Když jedete do Olomouce, těšíte se na klidné město s krásným historickým centrem nebo na ZOO na Svatém Kopečku. Před zpáteční cestou Vás ale zarazí vysoké ceny benzínu a nafty. Co vše má vliv na cenu pohonných hmot? Proč v Olomouci stojí nafta a benzín podobně jako v Praze na Jižní spojce a oproti nejlevnější síti čerpacích stanic je rozdíl ceny více než pět korun? Nebo proč se ceny jednotlivých pohonných hmot liší? To vše a spoustu dalších informací jsme v Reportu zjišťovali.
Olomouc patří z hlediska cen pohonných hmot dlouhodobě mezi nejdražší města v České republice. U benzínu je rozdíl oproti zbytku republiky celkem zanedbatelný, za to ceny nafty bijí do očí. Hlavní řetězce Shell, OMV, Orlen (Benzina) či MOL nasadily ceny těsně po 40 korun za litr (39,30 – 39,90), což je o více než o pět korun vyšší cena, než kterou aktuálně drží síť čerpacích stanic Tank ONO (33,90).
Právě absence některé z hlavních levnějších čerpacích stanic u nás je jedním ze stěžejních faktorů olomouckých cen. Nejbližší Tank ONO je totiž až v Břesti na Kroměřížsku (asi 45 minut cesty) a ve městě není ani například samoobslužná čerpací stanice Benziny, která v některých lokalitách udržuje ceny na přijatelné úrovni, jelikož je obvykle o 3 koruny levnější než klasická pumpa Orlenu s obsluhou. „Na bezobslužných expresních čerpacích stanicích nabízíme pohonné hmoty za ceny plně srovnatelné s nízkonákladovou konkurencí,“ říká mluvčí společnosti Orlen Unipetrol Lada Gadas.
Co dělat proti přehnaně vysokým cenám?
Způsobů, jak se bránit podobnému růstu cen, moc není. Výhodnou variantou už nejsou ani výjezdy za tankováním do Polska, kde aktuálně stojí benzín a nafta při přepočtu podobně jako v ČR, zatímco třeba v říjnu loňského roku byl rozdíl průměrných cen pohonných hmot v obou státech klidně i přes 8 korun na litr.
Nejjednodušší možností tak zůstává tankovat při cestách v okolních městech, jelikož rozdíl cen je znatelný už jen při průjezdu Prostějovem, Šternberkem nebo Přerovem, kde je rozdíl v cenách nejvýraznější. „Ceny na jednotlivých stanicích se přirozeně liší podle lokality. Ve všech případech udržujeme ceny, které zohledňují expozici dané čerpací stanice,“ dodává mluvčí Orlenu. Ten stejně jako některé další řetězce benzínek nabízí členské karty, které poskytují řidičům alespoň minimální slevu v řádu desítek haléřů na litr.
okres | cena benzínu (v Kč) | cena nafty (v Kč) |
Jeseník | 39,50 | 38,20 |
Olomouc | 39,36 | 37,95 |
Prostějov | 39,37 | 37,52 |
Přerov | 38,91 | 36,95 |
Šumperk | 39,37 | 38,00 |
V porovnání s ostatními kraji v republice je pak Olomoucký kraj čtvrtým nejdražším. Vyšší ceny pohonných hmot jsou podle očekávání v Praze a ve Středočeském kraji, jelikož se jedná o oblast hlavní metropole ČR a vede zde velké množství hlavních a dálničních tahů. Podobný vliv má i dálnice D1 na kraj Vysočina, jelikož jediný „bezdálniční“ okres Třebíč je oproti zbytku kraje výrazně levnější. Jen mírně nižší ceny než Olomoucký kraj pak drží Jihomoravský nebo Plzeňský kraj.
Pro dokreslení výše cen v Olomouci jsme data z čerpacích stanic v olomouckém okrese porovnali s vybranými okresy v republice. Do výčtu jsme zařadili Hradec Králové, Jihlavu, Ostravu a Kladno, jelikož to jsou největší města svých krajů. Navíc je obklopují hlavní dálniční tahy a až na poslední jmenované Kladno se jedná o krajská města. Největší středočeské město je ale zase v blízké vzdálenosti od Prahy.
Nejdražší ceny jsou v Praze, okres Olomouc je druhý nejdražší. Nejlevnější ceny jsou v okrese Ostrava-město. Zásadní rozdíly jsou pak v cenách nafty.
okres | cena benzínu (v Kč) | cena nafty (v Kč) |
Olomouc | 39,36 (2. nejdražší) | 37,95 (2. nejdražší) |
Hradec Králové | 39,27 | 38,04 |
Jihlava | 39,41 | 37,34 |
Kladno | 39,31 | 37,54 |
Ostrava-město | 39,02 | 37,39 |
Co má vliv na ceny pohonných hmot?
Výsledná cena pro řidiče je součtem několika aspektů. Mezi nejdůležitější patří především samotná cena ropy, která se prodává v USD, takže cenu výrazně ovlivňuje i kurz koruny vůči americkému dolaru. Pokud je koruna silnější, ropa bude následně pro český trh levnější. Vliv pak mají také marže jednotlivých rafinérií a čerpacích stanic nebo spotřební daň, která je v ČR pevně stanovená. U benzínu je její hodnota 12,84 Kč/l a u nafty 9,95 Kč/l.
Samotná cena benzínu je pak v rámci roku poměrně kolísavá, jelikož se používá spíše v osobní dopravě, takže například při prázdninových návalech na silnicích čerpací stanice zdražují, zatímco cena nafty bývá stabilnější vzhledem k tomu, že hlavní odbyt míří do nákladní a hromadné dopravy, která je po celý rok víceméně podobná.