Tradiční hudební výchova by podle nového Rámcového vzdělávacího programu měla být nahrazena předmětem Hudební, taneční a dramatická výchova. Pedagogové se ale bouří. Podle nich neexistuje v Česku učitel, který je aprobovaný takový předmět vyučovat. Revizi označili za neověřený experiment.
„My ve svých bodech uvádíme, jak by dle nás mělo vyučování těchto předmětů vypadat. Nedává smysl je nově slučovat do jakýchsi slepenců, každý z předmětů má mít své místo,“ komentoval Jaromír Synek z Katedry hudební výchovy PdF UP pro Olomoucký Report.
Právě Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého (PdF UP) se ohradili proti plánované revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Revizi vytváří Národní pedagogický institut (NPI) a má tradiční hudební výchovu nahradit novým předmětem. Na ten však podle pedagogů není žádný vyučující v naší zemi adekvátně vzdělaný.
Nový předmět by měl obsahovat hudební, taneční a dramatickou výchovu. Stížnosti zaznívají také na vágní vymezení hudební výchovy v rámci tohoto troj-předmětu, naopak vyzdviženy jsou nové dva prvky.
Problematické nezůstává jen to, že neexistuje doposud žádný pedagogický obor, který by vzdělával vyučující pro tento předmět. Dalším bodem střetu je také dosavadní jednohodinová dotace, která zůstává stejná a je podle pedagogů nedostačující. Jedná se podle nich o neověřený experiment, který chce NPI nyní aplikovat bezdůvodně na celou Českou republiku.
Výhrady proti novému znění vzdělávacího programu
- V současnosti neexistuje učitel, který by byl aprobován tento předmět vyučovat
- Neexistují žádné pedagogické studijní obory, které by připravovaly učitele pro tento předmět
- Jedná se o nevyzkoušené kurikulum, které by se nyní mělo zavést na všech školách v ČR současně, bez vyzkoušení na malém vzorku
- Obsah hudební výchovy jako takové je značně omezený a nedostatečně definovaný
„O naší iniciativě jsme informovali všechny katedry hudební výchovy, myslím, že každá svým způsobem reaguje na tuto situaci. Například pražská připravuje prohlášení, ke kterému se budou ostatní katedry vyjadřovat. Fakulta také vytváří prohlášení a to za všechny katedry, kterých se tato revize bude týkat. Předpokládám ale, že návrh je tak nedokonale vytvořený, že se budou chtít vyjádřit i další pracoviště,“ doplnil Synek.
Pedagogové PdF UP vyzývají studenty, aby si chystaný program přečetli a vyjádřili svůj názor v dotazníku. Ten je otevřen diskuzi do konce května a pedagogové tak věří, že dosud tradiční hudební výchovu zachrání.