Odborníci z katedry experimentální fyziky Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého vytvořili didaktickou hmatovou hru, která pomůže nevidomým a slabozrakým dětem pochopit geometrické tvary a proniknout do tajů abecedy. Skládačka je vyráběna pomocí 3D tiskáren, jde již o třetí hmatovou hru, kteří mají tito odborníci na kontě, sdělila mluvčí fakulty Šárka Chovancová. Hru je možné využít v prostředí školy, při terapiích i během volnočasových aktivit.
„Naše hra je skvělá tím, že spojuje zábavu s učením. Rozvíjí znalosti českého jazyka, přírodních věd i matematiky, a to včetně geometrie. Podporuje rozvoj matematické, jazykové a čtenářské gramotnosti,“ uvedla Jana Slezáková z katedry experimentální fyziky, která se na tvorbě hry podílela.
Herní sada se skládá z 12 modulů, které mají tvar rovnoramenného lichoběžníku, kosodélníku, kosočtverce, rovnostranného trojúhelníku a nekonvexního šestiúhelníku. Modul ve tvaru kosodélníku pak slouží jako hrací plocha. Úkolem hráče je pomocí několika modulů ve tvaru rovinných geometrických obrazců sestavit velká písmena abecedy. Hrací prvky mají základní barvy spektra – od jasně červené po klidnou modrou a tajemnou fialovou. Na jedné straně jsou opatřeny povrchem, který může hráč díky reliéfní struktuře cítit a pomocí hmatu prozkoumat.
Děti pomocí hry mohou rozvíjet své zrakové vnímání a zrakovou paměť, což je podle Slezákové ideální způsob, jak posílit jejich mentální schopnosti. „Hra také podporuje jazykové a řečové dovednosti. Barevné moduly pomáhají hráčům pojmenovat geometrické útvary, porozumět abecedě, uvědomit si pojmy hladký a drsný či třídit, řadit a počítat předměty,“ doplnila. Hru mohou využít učitelé přírodovědných předmětů, ale i českého jazyka. Zaměřena je především na děti mladšího školního věku, může však sloužit dětem různé znalostní úrovně a různého věku.
Podle předsedkyně Asociace zrakových terapeutů Veroniky Růžičkové je trojúhelníková hra díky své multifunkčnosti vhodná nejen pro rozvoj hmatových dovedností, ale i prostorových a matematických představ u dětí s těžkým zrakovým postižením a lidí později osleplých. Velkou výhodou této pomůcky je podle ní její promyšlenost a komplexnost.
Olomoučtí odborníci již pro nevidomé a slabozraké děti vytvořili trojúhelníkové puzzle, které slouží jako pomůcka při výuce geometrie na základních i středních školách, loni to bylo trojúhelníkové domino, které pomáhá rozvinout logické myšlení, prostorovou představivost, postřeh i manuální zručnost.