Skupina Škoda Group získala zakázku za 750 milionů korun na generální opravu a částečnou modernizaci 43 železničních vozů pro kontrolu a údržbu trakčního vedení řady MVTV2 pro Správu železnic (SŽ). Kontrakt začne v létě ve výrobním závodě skupiny v Šumperku. První dva prototypy mají být hotovy do konce roku 2025. Dokončení celého projektu je naplánováno na polovinu roku 2029.
Každé drážní vozidlo technici v Šumperku rozeberou, všechny díly důkladně zkontrolují a podle potřeby opraví nebo vymění. Po opětovném sestavení získají vozidla nový nátěr. Kromě oprav čeká vozidla používaná pro kontrolu a údržbu trakčního vedení i částečná modernizace. Budou mít například novou převodovku. Systém palubního napětí technici převedou ze 48 V na 24 V, což je hodnota nyní používaná v železničních vozidlech.
„Očekáváme, že modernizovaná vozidla přinesou významná zlepšení při údržbě infrastruktury a usnadní práci našim technikům v terénu,“ uvedl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.
Oprava prvních dvou prototypů potrvá 18 měsíců. U sériové výroby vedení Škoda Group počítá s tím, že oprava každého vozidla zabere přibližně šest měsíců. Na projektu se bude podílet 30 až 40 odborníků. „V Šumperku máme mnohaletou tradici v oblasti oprav a modernizace kolejových vozidel, a to včetně těchto speciálních typů. Naše předchozí zkušenosti chceme využít tak, abychom splnili očekávání zákazníka a prodloužili životnost vozidel na další léta. Hlavním cílem projektu je technické sjednocení této řady vozidel, což povede zejména ke zlepšení obsluhy, spolehlivosti a údržby,“ řekl Měrka.
Škoda Group zaměstnává přes 8 tisíc lidí v několika výrobních závodech v ČR a ve Finsku. Obchodní jednotky má také v Německu, Itálii, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Ukrajině. Vyrábí hlavně tramvaje, elektrické lokomotivy, příměstské vlakové jednotky, soupravy metra, elektrobusy a trolejbusy a řídicí a pohonné jednotky pro dopravní systémy. ČR a Slovensko tvoří 35 až 40 procent tržeb skupiny. Loni skupina Škoda Group zvýšila tržby meziročně o 81 procent na 1,382 miliardy eur, což je v přepočtu podle kurzu centrální banky zhruba 34,8 miliardy korun.