Za poslední dva roky došlo na silnici I. třídy u obce Libivá ke dvaadvaceti dopravním nehodám. Jde o nebezpečný úsek, který si už vyžádal třiadvacet zraněných, z toho dvě osoby těžce, a škodu téměř 7 milionů korun. Jaká je ale hlavní příčina nehod?
Podle olomouckého koordinátora BESIP Miroslava Charouze jde o nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. „Je to úplně neškodná série zatáček. Bohužel ale je tam celkem negativní klopení komunikace. Rychlost je tam snížena na 70 km/hod., kterou prakticky ale nikdo nedodržuje. Stačí potom vlhčí počasí, ranní mlha nebo mokro po dešti a dochází ke smyku. Velmi často se stává, že se vozidlo odrazí od příkopu zpátky na silnici do protisměru a dochází tak k nehodám. Naštěstí nejsou tragické, ale hmotné škody narůstají,“ vysvětlil Charouz.
Při opačném klopení a ve spojení s překročením povolené rychlosti musí tak motoristé počítat s tím, že je zatáčky vynáší ze silnice. Rizikové místo v inkriminovaném úseku je zejména u odbočky na obec Květín.
„Jde o sérii levé a pravé zatáčky v pohledu od Mohelnice. Pro řidiče to není nic extra náročného, ale zkrátka kombinace horizontu a negativního sklonu vozovky v momentě, kdy řidič přecení své síly, tak zkrátka vozidlo na komunikaci neudrží. Samozřejmě ale ta komunikace za to opravdu nemůže. Ta je prostě bezpečná,“ navázal koordinátor.
Situaci silnice u Libivé měli probírat odborníci také na dopravní konferenci v Olomouci, kde našli také preventivní opatření – zvýšení protismykových vlastností. „Je to nejrychlejší a nejekonomičtější opatření, které stoprocentně zabrání fatálním nehodám, které se tam stávají,“ přiblížil Charouz.
„Samozřejmě je prioritou vyřešit to v nejkratším čase. Budeme akceptovat názory a návrhy odborníků, dopravních expertů a provedeme v tomto úseku protismykový nátěr z obou dvou směrů, od Zábřehu i od Mohelnice. Zároveň doplníme i svislé dopravní značení, které upozorňuje na toto nebezpečné místo,“ doplnil v závěru ředitel olomouckého Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka.