Ministerstvo dopravy vypsalo výběrové řízení na firmu, která vybuduje část dálnice D35 formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru, označovanou jako PPP. Vítěz pro stát postaví zhruba 35kilometrový úsek mezi Mohelnicí na Šumpersku a Opatovcem na Svitavsku a po jeho dostavbě bude provozovat a udržovat celkem 52 kilometrů dálnice D35 od Litomyšle. Ministerstvo o tom dnes informovalo v tiskové zprávě. Dopravní tepna, která má být severní alternativou dálnice D1, bude podle resortu hotová v roce 2029.
Tendr na koncesionáře projektu začíná kvalifikační fází, ve které musí uchazeči doložit zejména své zkušenosti s obdobnými projekty. Ministerstvo dopravy následně coby zadavatel materiály posoudí a do dalšího kola řízení vybere nejlépe kvalifikované účastníky.
„Paralelní spojnici Čech a Moravy v podobě D35 chceme dokončit do roku 2029 a právě dva poslední úseky v délce 35 kilometrů mohou být dalším projektem financovaným a realizovaným ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dostavba obou úseků podle něj vyjde ve stavebních nákladech na přibližně 35 miliard korun.
Formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru mají být na dálnici D35 postaveny úseky Opatovec – Staré Město a Staré Město – Mohelnice. Vybraný dodavatel bude zároveň provozovat a udržovat úseky mezi Litomyšlí a Opatovcem v délce 17 kilometrů, postavené mimo PPP projekt.
O účast ve výběrovém řízení na dostavbu dálnice D35 formou PPP očekává resort značný zájem. V polovině letošního června se na ministerstvu dopravy sešlo 111 zástupců investorů, stavebních firem, financujících institucí a různých poradců, aby se seznámili s jeho klíčovými parametry. Dalších 92 subjektů se ke schůzce připojilo on-line.
Dálnice D35 má spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc a má být severní alternativou přetížené dálnice D1 při cestě z Čech na Moravu. Po dokončení bude s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku. Z D35 je zatím hotových několik vzájemně nepropojených částí, a to v Libereckém kraji úsek Liberec – Turnov, v Pardubickém kraji úsek Sedlice – Opatovice – Časy – Ostrov a v Olomouckém kraji úseky Mohelnice – Olomouc, obchvat Olomouce a Olomouc – Lipník nad Bečvou.
V takzvané PPP spolupráci vzniká dlouhodobý smluvní vztah, uzavřený většinou na 15 až 30 let. Dodavatel provede zakázku, přebírá všechna smluvní rizika a zajišťuje údržbu. Po zprovoznění zadavatel zakázku financuje pravidelnými platbami po dobu trvání smluvního vztahu. Zároveň je už od začátku vlastníkem všech staveb, produktů a dodaných služeb a po uplynutí smlouvy převezme od soukromého sektoru i provoz a údržbu. Formou PPP v ČR doposud vznikala jen dálnice D4.