Správa železnic (SŽ) získala stavební povolení pro výstavbu prvního úseku vysokorychlostních železniční tratě (VRT) mezi Brnem a Přerovem. Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) jej vydal pro desetikilometrový úsek mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Informoval o tom dnes web Zdopravy.cz.
Stavba vysokorychlostní tratě je rozdělena do pěti úseků. Pro úsek mezi Nezamyslicemi na Prostějovsku a Kojetínem na Přerovsku podala Správa železnic žádost u Drážního úřadu v listopadu 2022, řízení ale bylo přerušeno kvůli chybějícím dokladům.
Agendu převzal DESÚ, jemuž dodala Správa železnic poslední doklad letos v květnu, a který následně vydal stavební povolení. Práce začnou v příštím roce. Stávající trať bude zrušena. Nejvýraznější stavbou na povoleném úseku bude podle serveru dvoukolejný hloubený Němčický tunel o délce 747 metrů, který povede skrz kopec Kozlov.
O budování vysokorychlostních tratí se v Česku hovoří už od 90. let, přípravy však začaly až v posledních letech. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v červenci uvedl, že výstavba základní VRT infrastruktury by měla celkově vyjít na 800 miliard korun.