Ministerstvo dopravy se bude zabývat variantou tunelu pro vysokorychlostní železniční trať. Přerovské radnici to potvrdili zástupci na posledním jednání. Ministerstvo hodlá zpracovat technicko-krajinářskou studii, přičemž stavba by mohla začít v roce 2026.
V České republice se chystá vůbec první vysokorychlostní železniční trať. Ta by měla začínat u Brodku u Přerova a pokračovat kolem Přerova až na sever do Ostravy. „Jak ale bude vypadat, není stále jasné. Správa železnic navrhla vést koleje hlubokými zářezy v krajině, které by případně kryly ekodukty. Navržené řešení by se přitom dotklo Čekyňského a Popovického kopce, který je chráněným územím,“ uvedla za radnici Pavla Roubalíková.
Se zmiňovanými zářezy ale přerovská radnice nesouhlasila. „Rada města přijala usnesení, že trváme na původně avizované a požadované variantě tunelu, který je z našeho pohledu a z hlediska zásahu do okolního terénu pro budoucí generace nejvhodnější a nejcitlivější,“ vysvětlil náměstek primátora Tomáš Navrátil (ANO).
Na konci srpna se sešel náměstek primátora Miloslav Dohnal (ODS) s předsedou krajské ODS a poslancem Martinem Majorem a přerovský zastupitel Petr Caletka (ODS) s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS), aby řešení projednali. „Město prostřednictvím městské architektky a pracovníků odboru rozvoje navrhne podobu požadované varianty, ministerstvo dopravy či správa železnic pak zpracuje a zaplatí technicko-krajinářskou studii,“ přiblížil výsledek jednání Miloslav Dohnal. Ta by měla říci, zda se vybuduje souvislý tunel o délce přibližně dva kilometry nebo více kratších tunelů.
„Nechceme si nechat zničit krajinu vysokorychlostní tratí, která svou trasou zasáhne do místních částí Vinary, Čekyně a Předmostí. Jsem rád, že se jednání hnula správným směrem a tunelové řešení je opět ve hře,“ uzavřel primátor Přerova Petr Vrána (ANO).