Do konce letošního roku se do provozu vrátí pět úseků železničních tratí poškozených při zářijových povodních. Na zbývající čtyři se pak vlaky vrátí až v příštím roce. V listopadu se obnoví provoz také na zbylých poškozených silnicích. Vyplývá to z informací, které poskytl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. V pátek stát do záplavami zasažených oblastí dodal čtvrtý provizorní most z přibližně 25, které pro pomoc vyčlenil.
Data o škodách na infrastruktuře ministerstvo podle Jemelky stále shromažďuje. Přesnější přehled bude mít v pátek 18. října. Státní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začátkem října uvedlo, že do oprav poškozených silnic v Olomouckém a Moravskoslezském kraji bude investovat 1,5 až dvě miliardy korun. Konečná částka ale ještě může podle dřívějšího vyjádření generálního ředitele ŘSD Radka Mátla růst. Škody na železnici podle vyjádření státní Správy železnic (SŽ) z konce září přesáhnou jednu miliardu korun.
Od nedělního večera má být opět v provozu trať mezi Ostravou a Opavou. Na úseku je opravené i trolejové vedení, na trať se tedy vrátí i elektrické vlaky. V pátek 18. října se vlaky vrátí na navazující trasu mezi Opavou a Skrochovicemi a od soboty 19. října bude možné jezdit z Bohumína do polských Chalupek. Na úseky ze Skrochovic do Krnova a Jindřichova ve Slezsku a z Rudy nad Moravou do Hanušovic na Olomoucku se provoz po záplavách vrátí podle ministerstva v druhé polovině prosince.
V polovině příštího roku potom stát plánuje zprovoznění železničního úseku Opava východ – Kravaře v Moravskoslezském kraji. Až ve druhé polovině příštího roku budou asi zprovozněny železniční úseky Vápenná – Javorník ve Slezsku, Písečná – Mikulovice a Opava východ – Kravaře v Olomouckém a Moravskoslezském kraji. Trať mezi Petrovem nad Desnou a Kouty nad Desnou bude také zřejmě zprovozněna až příští rok. Jejím majitelem je ale Svazek obcí údolí Desné, takže přesný termín z materiálů poskytnutých ministerstvem nevyplývá.
V Moravskoslezském kraji je uzavřen most v Opavě na silnici I/46. Přes zimu se tak zde bude jezdit přes provizorní most. V příštím roce se počítá se stavbou nového mostu, uvedl Jemelka. Opravuje se silnice I/45 v úseku Nové Heřminovy – Brantice, s dokončením ŘSD podle Jemelky počítá na začátku listopadu.
V Olomouckém kraji je podle Jemelky uzavřena aktuálně pouze silnice I/44 mezi Jeseníkem a Mikulovicemi. Opravený už je úsek v části Česká Ves. „Aktuálně probíhá výběrové řízení na zhotovitele provedení provizorních oprav na I/44 v úseku Jeseník – Mikulovice, a to v předpokládané hodnotě 55,5 milionu korun. Předpokládaný termín dokončení prací je do 30. listopadu,“ řekl mluvčí ministerstva.
Od 2. října stát také předal do zasažených regionů čtyři provizorní mosty z přibližně 25, které plánuje poskytnout ze skladu Správa státních hmotných rezerv (SSHR). Nejdřív byl instalován 21 metrů dlouhý most v Bělé pod Pradědem, pak 18 metrů dlouhý most v Nových Heřmínovech, 21 metrů dlouhý most v Holčovicích a 27 metrů dlouhý most ve Velké Kraši.