Správa železnic (SŽ) vypsala zakázku na zajištění majetkoprávní přípravy první stavby vysokorychlostní tratě Moravská brána. úkolem vítěze bude zabezpečení uzavření kupních smluv na pozemky mezi Prosenicemi a Ostravou-Svinovem. Předpokládaná cena zakázky činí 85 milionů korun.
Podle ředitele Stavební správy VRT Správy železnic Jakuba Bazgiera už obdrželi majitelé pozemků dopisy s informacemi o záměru. „Jejich součástí je i dotazník, jehož cílem je zjistit vůli vlastníků k prodeji. Vítěz veřejné zakázky následně naváže s konkrétními majiteli pozemků detailní dialog a poskytne jim veškerou podporu pro hladký průběh výkupu,“ uvedl.
S přípravou projektu vysokorychlostních tratí v celé republice je nejdále právě část u VRT Moravská brána, u které probíhá posuzování vlivu na životní prostředí. „S vlastními výkupy lze začít jen v případě získání kladného stanoviska. Teprve poté bude možné stanovit přesné zábory a určit konkrétní rozsah pozemků,“ uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
SŽ zveřejnila již zveřejnila veřejnou zakázku na přípravu majetkoprávní přípravy. Hodnotu rámcové smlouvy předpokládá státní podnik na 85 milionů korun.
O zahájení procesu majetkoprávního vypořádání bude SŽ vlastníky informovat dopisem. Následně dojde k vytyčení hranic pozemků potřebných pro stavbu a části, které nebudou potřeba, zůstanou ve vlastnictví původních majitelů.
„Po určení obvyklé ceny pozemku na základě znaleckého posudku se stanoví jeho výkupní cena. U zemědělské půdy, lesů a dalších nestavebních pozemků se podle liniového zákona vypočítá výkupní cena jako osminásobek obvyklé ceny, zatímco u stavebních pozemků je to jedenapůlnásobek,“ pokračoval Gavenda.
Při výkupu uzavře SŽ s vlastníkem kupní smlouvu. V případě dočasného použití pozemku, například kvůli zajištění přístupu na staveniště, se uzavře samostatný smluvní vztah. „U inženýrských sítí a jiného trvalého omezení pozemku pak bude uzavřena smlouva o zřízení věcného břemene,“ uzavřel Gavenda.