Burácení motorů, adrenalin a problémy tady a teď, i to musí řešit Olga Lounová za volantem během nejrůznějších rallye. “Strach je v rallye důležitý pomocník. Jakmile vás opustí strach, uděláte většinou chybu,” říká Olga. Se strachem a adrenalinem se musí vypořádat i policisté. Například když Ferrari pádilo ztemnělou Přerovskou ulicí v Olomouci, na tachometru 212 kilometrů v hodině a za volantem jednadvacetiletý mladík. “Jako řidič jsem uviděl v levém zpětném zrcátku světla rychle se blížícího vozidla. Minulo nás obrovskou rychlostí,” vzpomíná policista podpraporčík Tomáš Šretr z oddělení silničního dohledu na pronásledování auta v říjnu minulého roku.
Tomáš Šretr zapnul majáky a dal se s kolegou do vysokorychlostního pronásledování. “Měl jsem zodpovědnost nejen za své kolegy, ale také za všechny na silnici. Musel jsem předvídat a neustále vyhodnocovat situaci před sebou i všude okolo,” vysvětluje policista. To samé platí i na závodech. Každá vteřina může znamenat změnu hry a řidiči a jejich spolujezdci musí být neustále ve střehu. “Někdy se vyplatí být trpělivý. Člověk pozná, že jeho limity jsou možná mnohem dál než si myslel,” přibližuje svoje zkušenosti s rychlou jízdou Lounová, která momentálně vyrazila na legendární East African Safari Classic Rally. “Na takovou rally se člověk musí připravit hlavně fyzicky. Chodím pravidelně do posilovny, běhám, snažím se mít co nejlepší fyzickou kondici. Samozřejmě proběhlo i testování auta. Nechybí otužování a sauna,” popisuje zpěvačka.
Přijímací řízení k policii České republiky se skládá z fyzických testů, psychotestů a zdravotní prohlídky. Fyzické testy mají čtyři části, člunkový běh, celomotorický test, kliky a běh na jeden kilometr. Fyzické testy lze v případě neúspěchu po natrénování opakovat. Ověření osobnostní způsobilosti je zaměřeno na zjišťování osobnostních předpokladů, které jsou potřebné pro výkon služby u Policie České republiky. V jeho průběhu uchazeči vyplňují osobnostní dotazníky a hovoří s nimi psycholog.
Pronásledování, které minulý rok prožil Tomáš Šretr, skončilo dopadením řidiče. Ten chybu uznal a nijak neodporoval: “Bohužel v ostatních případech se toto říct nedá, často se setkávám s řidiči, kteří překračují rychlost a současně jsou i pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek. Při každém takovém zákroku se dbá zvýšené opatrnosti a postupuje se takticky tak, aby se minimalizovalo případné nebezpečí ze strany řidiče nebo jiného člena ujíždějící posádky.” Olga Lounová si rychlou jízdu nechává na závodní okruh, i proto se zapojila do náborové policejní kampaně: „Oceňuji práci policistů, kteří zasahují proti nebezpečným řidičům a pomáhají nám při nehodách.“
Za volantem je adrenalin i strach
Policisté i závodníci se musí v akci vyrovnat se strachem i návalem adrenalinu. Pro Tomáše Šretra i Olgu Lounovou ovšem znamená adrenalin i strach něco jiného a musí s nimi i jinak pracovat. “Troufám si říct, že za volantem jsem strach nikdy neměl, spíše nával adrenalinu ve chvíli, kdy řidič na výzvu k zastavení nereaguje, a naopak začne zběsile ujíždět,” přiznává policista s tím, že o sebe se nebojí, je si totiž vědom svých limitů a zkušeností. “Přiznávám však, že do značné míry za to může i skutečnost, že mám po boku své kolegy, na které jsem se zatím mohl vždycky spolehnout,” dodává.
Pro Olgu Lounovou je naopak emoce strachu důležitý pomocník. „Jakmile vás opustí strach, uděláte většinou chybu. Strach nás drží v rally trochu zpátky,” říká Olga. Podle zpěvačky a závodnice se dá navíc využít: “Je jasné jaké obrázky strach maluje těsně před startem v mysli. Člověk si zase ale začne vážit života, když se vystaví strachu.”
Práce u Policie České republiky je opět v kurzu. A právem! Poskytuje jistotu platu a místa, náborový příspěvek 75 tisíc korun, 6 týdnů dovolené, pravidelné automatické navyšování platu, fond pracovní doby 37,5 hodiny týdně, široké možnosti kariérního růstu, plat po nástupu do výkonu služby 34 tisíc korun, po 3 letech až 40 tisíc korun a spoustu dalších benefitů a jistot podle zákona o služebním poměru jako například doživotní výsluhu, odchodné, plat v plné výši v době pracovní neschopnosti i při ošetřování člena rodiny a další.
“Adrenalin je v podstatě věc, kterou závodník nechce. Ano, policistům pomoci může. Pokud v závodě chytíte velký adrenalin, tak člověk začne být zbrklý, naopak výborný je klid,” pokračuje Olga a dodává: “Kolikrát člověku klid pomůže při chybě zachránit situaci. Někdy je dost času problém vyřešit, jen se nesmí zazmatkovat.”
Policisté piráty silnic musí pronásledovat za deště, v plném provozu, v noci nebo v mlze. “Může to být velice stresové, a právě díky adrenalinu se policista při takovém zákroku dokáže plně soustředit, přemýšlet a vyhodnocovat neustále se měnící situaci,” dodává na závěr podpraporčík.
Aktuálně se v rámci celého Olomouckého kraje navyšují počty policistů a policistek. Máš odvahu stát se policistou? Piš na nabor.olomouc@pcr.cz nebo vyplň krátké info o sobě v kontaktním formuláři pod článkem a ozve se ti policejní personalistka.
This form is currently undergoing maintenance. Please try again later.