Nejen auto poznat, ale i pochopit, to nabízí pilotní automobilní škola Olomouckého kraje a to Vyšší odborná škola automobilní v Zábřehu. “Automobilová technika za posledních 20 let nebývale pokročila, studenty a studentky učíme auta diagnostikovat a dáváme jim příležitost proniknout do velkých firem,” říká ředitel školy Pavel Trojan.
Dnešní auta už obsahují velké množství periferií. Například dešťový senzor, světelný senzor nebo sledování značek. “Počet počítačových údajů se rozšiřuje a ten posun je opravdu obrovský,” dodává Milan Cikryt, jeden z vyučujících na VOŠ Zábřeh, která má více než dvacetiletou tradici ve vzdělávání vyšší odborné školy. “Náš absolvent je diagnostik, pohybuje se na pomezí automechanika a vývojáře,” představuje absolventa ředitel Pavel Trojan. Diagnostik zjistí závadu pomocí diagnostického softwaru, následně ji může odstranit, nebo auto předá k opravě.
“Náš absolvent je na vyšším stupni vzdělání, dokáže reagovat na různé situace a je odborníkem na diagnostiku vozů. Po absolvování oboru může působit na vedoucí pozici, který práci vede a řídí, organizuje,” popisuje univerzálního absolventa ředitel Vyšší odborné školy Zábřeh Pavel Trojan s tím, že nejčastěji nastupují jako technici, diagnostici do automobilek jako např. Škoda nebo Hyundai. “Naši absolventi ovšem na svých místech nezůstávají. Často rychle rostou, vyvíjí se a v hierarchii firmy, postupují dál a dál,” dodává ještě Pavel Trojan.
Na škole v Zábřehu dají svým studentům impulz k dalšímu rozvoji a vývoji. “U nás získají hluboké praktické i teoretické znalosti o autech, nesměřují ovšem do vývoje. Po studiu fungují v trochu jiných odvětvích autoprůmyslu jako logistika, psychologie dopravy, STK,” doplňuje Štěpán Ucekaj, zástupce ředitele školy a dodává, že studium na VOŠ v Zábřehu navede absolventy ke studiu vysoké školy.
Do studia promlouvá elektromobilita i technologický boom
Studenti se během studia setkají i s problematikou elektromotorů, ty totiž zažívají velký boom. “Pro nás je to velká výzva. Diagnostici totiž musí do základního nastavení dostat i elektroauta, automobilový průmysl totiž potřebuje lidi, kteří toto dovedou,” vysvětluje ředitel školy s tím, že studenti si doplňují i elektrikářské vzdělání po absolvování VOŠ dalším studiem.
Na naši vyšší odbornou školu často nastupují lidé například z oboru autotronik, gymnázia apod. “Základním předpokladem každého uchazeče je, že musí k technice tíhnout a nesmí mu být cizí olej nebo trocha špíny,” vysvětluje Štěpán Ucekaj. Škola v Zábřehu nabízí pochopení auta, jeho diagnostiky a následných oprav.
Studium je vysokoškolského typu: semestry, zkouškové i závěrečná práce
Zažít si vše jako na vysoké škole, i to na vyšší odborné škole zažijí. “Tři roky fungují v režimu semestrů, zkouškového. V posledním půlroce studia ovšem naskočí do praxe,” popisuje Štěpán Ucekaj. Většinou jsou praxe rozptýlené do 2. a 3. ročníku studia, ale podle ředitele školy je výhodnější praxí strávit delší časový úsek a opravdu proniknout do problematiky, ale i mezilidských vztahů.
Studenti navíc ve svých závěrečných pracích velice často zpracovávají problematiku daného podniku, technické tema. “Absolventská práce není úplný výzkum, ale bádání nad určitou problematikou zde probíhá. Mají svého garanta absolventské práce, i oponenta,” říká Pavel Trojan a přidává příklad: “Student bude zkoumat systém klimatizace, získá několik vzorků z různých vozidel. Zjistí úniky, nasbírá data. Musí je porovnat a interpretovat.”
Studenti a studentky školy v Zábřehu dost často pochází z celé Moravy, ale mnohdy i z Čech, mají totiž možnost se ubytovat v místním Domě mládeže. Motivující je i prospěchové stipendium.