Zpravodajský report z Olomouckého kraje

„Banány“ přes Olomouc už neprojedou. České dráhy se loučí s legendárními lokomotivami

Po 46 letech končí provoz legendárních lokomotiv řady 151, které dlouhé roky nesly přezdívku „banán“ nebo „dvojka“. Projížděli zejména na železničním koridoru Praha – Ostrava – Žilina a původně byly určené pro dopravu rychlíků a expresů na prvním československém tahu z Prahy přes Moravu do Košic a Čierne nad Tisou.

Řadu 151 považují železničáři za jeden z ikonických typů lokomotiv Československa a Česka. V počtu 27 kusů je vyrobila plzeňská lokomotivka Škoda a měly sloužit zejména pro těžké dálkové rychlíky a expresy na prvním železničním tahu z Prahy do Košic a Čierne nad Tisou.

Zvláštní rozloučení s lokomotivami proběhne také přímo v Olomouci, v areálu Centra historických vozidel v Olomouci. Tam by mělo proběhnout setkání lokomotivních legend z původního prvního československého tahu. V plánu jsou také jízdy zvláštních vlaků v okolí Olomouce a na trase Olomouc – Praha. v pátek 27. prosince se uskuteční také přehlídka lokomotiv před rotundou u točny. 

„Tento typ lokomotiv odvedl pro ČSD a ČD velký kus práce. Dodnes patří mezi železničáři a železničními fanoušky mezi nejobdivovanější stroje. Jediná lokomotiva bez pomoci dalšího stroje dokázala dopravit přes horské rampy v Beskydech a Tatrách i více než 600 tun těžký expres s 15 nebo 16 vozy,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.


Kde bude možné řadu 151 zahlédnout?

  • 21. a 22. prosince – EC 241 / 240 Košičan Praha – Košice – Praha
  • 27. a 28. prosince v areálu Centra historických vozidel v Olomouci setkání lokomotivních legend
  • 27. až 30. prosince – EC 241 / 240 Košičan Praha – Košice – Praha
  • 31. prosince – EC 141 / 140 Praha – Žilina Praha; IC 546 / EC 143 / R 342 Jablunkov – Praha – Žilina – Ostrava-Svinov a R 343 / EC 142 / IC 547 Ostrava Svinov – Žilina – Praha – Bohumín. 

Díky modernizaci poté byla řada 151 schopná jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu na koridoru z Prahy do Ostravy. „Za dobu svého provozu ujely tyto lokomotivy přes 216 milionů kilometrů, což odpovídá úctyhodné vzdálenosti ze Slunce na Mars,“ doplnil.

Nově budou trasu obsluhovat úplně nové lokomotivy Siemens Vectron. „Odcházející stroje si zaslouží naše poděkování za odvedenou službu. Železničním fanouškům chceme umožnit rozloučit se s touto řadou legendárních lokomotiv na jejich původní trati, proto jsme připravili na konci roku mimořádné nasazení několika strojů na vybraných spojích,“ dodal Ješeta vzápětí.

Lokomotivy dostaly přezdívku „banán“ díky původnímu, krémovému nátěru, který doplňovala ve spodní části zelená barva. „Podle původního řadového označení E 499.2 se jim přezdívalo také „dvojka“. V současnosti je většina lokomotiv v modro-šedém korporátním nátěru Českých drah. Několik lokomotiv neslo také reklamní nátěry, například k propagaci vlaků InterCity nebo propagující Univerzitu Pardubice, Dopravní fakultu Jana Pernera,“ uzavřel mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Související články

Olomoucký kraj

VIDEO: Metrák pervitinu, zbraně i pěstírna. Policisté zasahovali i v Olomouckém kraji

Policie zadržela čtyři osoby kvůli držení rekordního množství pervitinu. Akce Vivaldi, jak ji policisté z Národní protidrogové centrály nazvali, se týkala i dění v...

Dostavba D35 by mohla začít v roce 2026. Ve výběrovém řízení postoupili čtyři zájemci

Do dalšího kola zakázky na dostavbu dálnice D35 formou spolupráce státu a firem, tedy takzvaného PPP projektu, ministerstvo dopravy vybralo čtyři konsorcia. Zadávacího řízení...

Vznikne nové energetické centrum kraje. Má zajistit lepší nakládání s energiemi

Nové Energetické centrum Olomouckého kraje (ECOK), jehož založení schválili v pondělí 16. prosince krajští zastupitelé, má zajistit lepší nakládání s energiemi, efektivnější využívání obnovitelných zdrojů, a...

Cestovní ruch v Jeseníkách se musí rozhýbat. Kraj zlevní lidem pobyty, ušetřit se dají...

Olomoucký kraj ve spolupráci s Moravskoslezským krajem a Ministerstvem pro místní rozvoj spouští projekt slevových poukazů na ubytování v Jeseníkách. Projekt má podpořit cestovní...

Nejnovější

Deset let s olomouckými vánočními stromy. Který je ten nejhezčí?

Neodmyslitelnou akcí, kterou si spousta lidí připomíná, že je už třeba nakoupit dárky či upéct cukroví, jsou v Olomouci počátky vánočních trhů. A slavnostním...

VIDEO: Metrák pervitinu, zbraně i pěstírna. Policisté zasahovali i v Olomouckém kraji

Policie zadržela čtyři osoby kvůli držení rekordního množství pervitinu. Akce Vivaldi, jak ji policisté z Národní protidrogové centrály nazvali, se týkala i dění v...

Nejlevnější parkování bude pod Namirem. Cena bude platit od ledna

Od ledna 2025 sníží magistrát parkovací poplatek v podzemních garážích budovy Namiro v Palackého ulici. První hodina bude řidiče stát pouze 20 korun. Magistrát...

Dostavba D35 by mohla začít v roce 2026. Ve výběrovém řízení postoupili čtyři zájemci

Do dalšího kola zakázky na dostavbu dálnice D35 formou spolupráce státu a firem, tedy takzvaného PPP projektu, ministerstvo dopravy vybralo čtyři konsorcia. Zadávacího řízení...

Zpěvačka Tarja Turunen se setká s fanoušky. Už v sobotu v Galerii Šantovka

Vánoční koncert Tarji Turunen, který se pod názvem „Dark Christmas“ uskuteční v sobotu 14. prosince od 20 hodin na Výstavišti Flora, bude mít již...

Tady jsi umělcem ty. V ateliéru NopNog bývalého extraligového hokejisty to bude bavit všechny...

Vilém Burian proměnil vášeň pro sport a umění v unikátní koncept, který láká kreativce. Ateliér NopNog, za nímž stojí bývalý hokejista olomouckých Kohoutů, nabízí...

Předvánoční čas na olomoucké náplavce? Advent plný tradic a zážitků

Olomoucká vinná společnost letos opět přináší na náplavku řeky Moravy unikátní adventní program, který oživí vánoční tradice, zvyky a kulturní bohatství města. Vánoce na...

Prostějovští korfbalisté září na mezinárodní scéně. Přijďte je podpořit

Prostějovský korfbalový tým potvrdil svou špičkovou kvalitu na druhém kvalifikačním kole Korfball Champions League Round 2. V náročném turnaji, kde se střetli s předními...