Po 46 letech končí provoz legendárních lokomotiv řady 151, které dlouhé roky nesly přezdívku „banán“ nebo „dvojka“. Projížděli zejména na železničním koridoru Praha – Ostrava – Žilina a původně byly určené pro dopravu rychlíků a expresů na prvním československém tahu z Prahy přes Moravu do Košic a Čierne nad Tisou.
Řadu 151 považují železničáři za jeden z ikonických typů lokomotiv Československa a Česka. V počtu 27 kusů je vyrobila plzeňská lokomotivka Škoda a měly sloužit zejména pro těžké dálkové rychlíky a expresy na prvním železničním tahu z Prahy do Košic a Čierne nad Tisou.
Zvláštní rozloučení s lokomotivami proběhne také přímo v Olomouci, v areálu Centra historických vozidel v Olomouci. Tam by mělo proběhnout setkání lokomotivních legend z původního prvního československého tahu. V plánu jsou také jízdy zvláštních vlaků v okolí Olomouce a na trase Olomouc – Praha. v pátek 27. prosince se uskuteční také přehlídka lokomotiv před rotundou u točny.
„Tento typ lokomotiv odvedl pro ČSD a ČD velký kus práce. Dodnes patří mezi železničáři a železničními fanoušky mezi nejobdivovanější stroje. Jediná lokomotiva bez pomoci dalšího stroje dokázala dopravit přes horské rampy v Beskydech a Tatrách i více než 600 tun těžký expres s 15 nebo 16 vozy,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Kde bude možné řadu 151 zahlédnout?
- 21. a 22. prosince – EC 241 / 240 Košičan Praha – Košice – Praha
- 27. a 28. prosince v areálu Centra historických vozidel v Olomouci setkání lokomotivních legend
- 27. až 30. prosince – EC 241 / 240 Košičan Praha – Košice – Praha
- 31. prosince – EC 141 / 140 Praha – Žilina Praha; IC 546 / EC 143 / R 342 Jablunkov – Praha – Žilina – Ostrava-Svinov a R 343 / EC 142 / IC 547 Ostrava Svinov – Žilina – Praha – Bohumín.
Díky modernizaci poté byla řada 151 schopná jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu na koridoru z Prahy do Ostravy. „Za dobu svého provozu ujely tyto lokomotivy přes 216 milionů kilometrů, což odpovídá úctyhodné vzdálenosti ze Slunce na Mars,“ doplnil.
Nově budou trasu obsluhovat úplně nové lokomotivy Siemens Vectron. „Odcházející stroje si zaslouží naše poděkování za odvedenou službu. Železničním fanouškům chceme umožnit rozloučit se s touto řadou legendárních lokomotiv na jejich původní trati, proto jsme připravili na konci roku mimořádné nasazení několika strojů na vybraných spojích,“ dodal Ješeta vzápětí.
Lokomotivy dostaly přezdívku „banán“ díky původnímu, krémovému nátěru, který doplňovala ve spodní části zelená barva. „Podle původního řadového označení E 499.2 se jim přezdívalo také „dvojka“. V současnosti je většina lokomotiv v modro-šedém korporátním nátěru Českých drah. Několik lokomotiv neslo také reklamní nátěry, například k propagaci vlaků InterCity nebo propagující Univerzitu Pardubice, Dopravní fakultu Jana Pernera,“ uzavřel mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.